Categorization in the PRONII in its 2022 call for new research teachers from the Universidad del Pacífico

Authors

  • Myrna Ruiz Díaz Vega Universidad del Pacífico, Dirección de Investigación. Asunción, Paraguay

Keywords:

Universities, scientific production, teacher, investigator, quality, National Incentive Program for Researchers –Paraguay

Abstract

Since 2011, the National Program of Incentives for Researchers (PRONII), dependent on the National Council of Sciences and Technology (CONACYT), seeks to strengthen and expand the scientific community of Paraguay through the creation of a system of economic incentives that stimulates researchers. The objective of this study is to socialize the categorization in the PRONII of 7 new research professors from the Universidad del Pacífico in its 2022 call. Those categorized in this period were 745 professionals from all areas of science and from different universities, a result that shows the significant impact of the incentive and the solid progress in scientific matters, contributing to the current problems facing society.

References

Casanova Romero, I., Paredes Chacín, Í., Naranjo Toro, M. E., Padrón Guillen, J., Basantes Andrade, A. V., Artigas Morales, W., y Ramos Martínez, Y. (2020). Formación de Investigadores en el Contexto Universitario. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/12813

Ciencia del Sur. (2022). Paraguay aumenta número de investigadores. https://cienciasdelsur.com/2022/11/22/paraguay-aumenta-numero-de-investigadores/

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2022). Bioquímica de la UNA resalta el valor del PRONII. https://www.conacyt.gov.py/bioquimica-una-resalta-valor-pronii#:~:text=La%20categorizaci%C3%B3n%20en%20el%20PRONII,producci%C3%B3n%20cient%C3%ADfica%20objetiva%20y%20verificable.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Resolución 227/2016 Reglamento del PRONII. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/Reglamento_PRONII.pdf

Coppari, N., Bagnoli, L. y Codas, G. (2018). Sociodemografía de Investigadores en Ciencias Sociales y Naturales del PRONII 2011/13, CONACYT, Paraguay. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 14 (1), 59-76. https://doi.org/10.18004/riics.2018.julio.059-076

Moreno Fleitas, O. I. (2019). Producción científica de los investigadores categorizados en el Programa Nacional de Incentivo a los Investigadores (PRONII) de Paraguay (2005-2015). Academia (Asunción), 6 (1), 23-29. https://doi.org/10.30545/academo.2019.ene-jun.4

Sosa Benítez, Alejandra. (2022). PRONII: entre el estancamiento y la renovación Ciencia del Sur. https://cienciasdelsur.com/2022/04/26/pronii-estancamiento-y-renovacion/

Published

2023-07-05

How to Cite

Ruiz Díaz Vega, M. (2023). Categorization in the PRONII in its 2022 call for new research teachers from the Universidad del Pacífico. Revista Multidisciplinar UP, 4(1), 35–39. Retrieved from https://upacifico.edu.py:8043/index.php/Rev_MUP/article/view/365

Issue

Section

Artículo de Opinión