Scientific productivity of the Universidad del Pacífico del Paraguay. Period 2007-2022
Keywords:
University, scientific magazines, teaching, bibliometrics, publications, ParaguayAbstract
The objective of this study is to determine, through bibliometric indicators, the scientific productivity of the Universidad del Pacífico in the period 2007-2022. A descriptive quantitative approach was used. The search was carried out in academic google and in scopus using the keywords Universidad del Pacífico, Asunción Paraguay; University of the Pacific, Pedro Juan Caballero. The publications were retrieved from google academic and those that are indexed in scopus. The results indicated a total of 185 publications identified with the affiliation of the Universidad del Pacífico. The largest number of scientific publications correspond to original type articles with 147 (79%) and current affairs, cover letter, short and special communication with one publication. There was evidence of an increase in the number of articles published in the last 4 years that denote the effort of the Universidad del Pacífico to improve its position and academic prestige at a national and international level. It is recommended to continue encouraging the UP community to carry out research that culminates in publications.
References
Barjak F. Research productivity in the internet era. Scientometrics. 2006;68(3):343-60.
Caballero Rico, Frida Carmina, Uresti Marín, Rocío Margarita, & Ramírez de León, José A. (2012). Análisis de la producción científica de la Universidad Autónoma de Tamaulipas y evaluación de su impacto en los indicadores educativos de calidad. Revista de la educación superior, 41(161), 31-51. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602012000100002&lng=es&tlng=es.
Calderón, G., Gutiérrez, L., & Castaño, G. (2017). La investigación en las facultades de administración de Colombia. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 42-55. Recuperado en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695/6955130104
Zhang X, Nan P. The Conception and Practice of Research-Based Teaching in Research Universities. 2014 International Conference on Education Reform and Modern Management (ERMM-14). Disponible en: https://www.atlantis-press.com/proceedings/ermm-14/11211
Felipe Anderson Rios, Morales, William Reynaldo Prado, Cruzata-Martínez, Alejandro, & Águila, Sonia Cecilia Alvarado del. (2020). Análisis de la producción científica de universidades en Comunicación Social (2014 - 2018). Propósitos y Representaciones, 8(2), e558. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.558
Flores Nessi EM, Meléndez Mora JM. & Mendoza Ysea RL. Producción científica como medio para la transformación social desde las universidades. Revista Scientific, vol. 4, núm. 14, pp. 62-84, 2019 Instituto Internacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico Educativo. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5636/563662154004/html/
Mendoza, S., y Paravic, T. (2006). Origen, clasificación y desafíos de las Revistas Científicas. Investigación y Postgrado, 21(1), 49-75. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/658/65821103.pdf
Taype-Rondán, Álvaro, & Luque Bustamante, Laura. (2014). Producción científica en Scopus de la Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú. Horizonte Médico (Lima), 14(4), 37-42. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-558X2014000400007&lng=es&tlng=es.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Martha Gómez Rojas, Myrna Ruiz Díaz Vega
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores de los artículos son los responsables de la obtención del permiso correspondiente para incluir en su artículo cualquier material publicado en otro lugar. La revista declina cualquier responsabilidad que derive del mismo.
La responsabilidad del contenido de los artículos publicados es de competencia exclusiva de sus respectivos autores, quedando Editora y/o el Comité Científico exentos de todo tipo de responsabilidad.
La Revista Multidisciplinar se reserva los derechos de autor, y la reproducción de los documentos en otros medios impresos y/o electrónicos, de acuerdo con la promoción del Acceso Libre.