Participation of women in hard sciences research: A regional view from the perspective of the gender gap
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701503Keywords:
Women, research, science, generation gap, stereotypes, womens participationAbstract
The review examines women's participation in scientific research, particularly in the hard sciences (STEM), with a regional approach to understanding the gender gap in this field. A summative content analysis was performed using key words (Woman, Research, Science, Hard, STEM, gap and gender). Common themes were identified such as gender stereotypes, lack of references, percentage of women researchers in STEM, glass ceiling, Matilda effect, Curie effect, gap in scientific production and citations, gap in collaboration networks, determining factors of the gender gap and difficulties faced by women scientists. The analysis reveals the persistence of gender stereotypes, the lack of female references in STEM, the existence of the glass ceiling that limits the rise of women in scientific careers, the Matilda effect that makes their contributions invisible, and the Curie effect that requires disproportionate personal sacrifices. It is concluded that the gender gap in scientific research persists and a cultural change is needed that promotes equity, gender policies that strengthen the visibility of women scientists and the appreciation of their role in innovation.
References
Arredondo Trapero, F. G., Vázquez Parra, J. C., & Velázquez Sánchez, L. M. (2019). STEM y brecha de género en Latinoamérica. Revista de El Colegio de San Luis, 9(18), 137-158. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-899X2019000100137&script=sci_arttext
Bedyńska, S. K. (2018). Stereotype threat and math performance: A meta-analytic review. Review of General Psychology, 22(3), 247–263. https://doi.org/10.1037/gpr0000137
Browne, K. R. (2005). Biology at work: Rethinking sexual equality. Rutgers University Press.
Canning, E. A. (2019). STEM stereotypes and the gender gap in STEM participation. Frontiers in Psychology, 10, 2211. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02211
Casad, B. J. (2017). Stereotype threat among women in STEM: A longitudinal examination of the role of social identity threat. Journal of Counseling Psychology, 64(1), 78-90.
Casino Colom, S. (2023). Análisis de la brecha de género en titulaciones STEM, con énfasis en las TIC, y la desigualdad salarial de género en el sector tecnológico. Obtenido de Universitat Politècnica de València: https://riunet.upv.es/handle/10251/195858
CEPAL, N. U. (2023). CEPAL llama a cerrar la brecha digital de género, a fomentar la participación de más mujeres en ciencia y tecnología y a erradicar la ciberviolencia de género. Obtenido de Comunicado de Pensa: https://www.cepal.org/es/comunicados/cepal-llama-cerrar-la-brecha-digital-genero-fomentar-la-participacion-mas-mujeres
Cheryan, S. P. (2009). Ambient belonging: How stereotypical cues impact gender participation in computer science. Journal of Personality and Social Psychology, 97(6), 1045–1060. https://doi.org/10.1037/a0016239
Cheryan, S., Master, A., & Meltzoff, A. N. (2015). Cultural stereotypes as gatekeepers: Increasing girls’ interest in computer science and engineering by diversifying stereotypes, 6: art.49. Frontiers in Psychology, 6(49). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00049
Cifuentes V., P., & Guerra A., P. S. (2020). Brecha de género en Ciencias, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (STEM). Aspectos teóricos y experiencia extranjera. Obtenido de Biblioteca del Congreso Nacional de Chile / BCN: https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio%2F10221%2F29329%2F1%2FBCN_brecha_de_ge__nero_STEM_Final.pdf
Cobreros, L., Galindo, J., & Raigada, T. (2024). Mujeres en STEM Desde la educación básica hasta la carrera laboral. Obtenido de EsadeEcPol - Center for Economic Policy: https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio%2F10221%2F29329%2F1%2FBCN_brecha_de_ge__nero_STEM_Final.pdf
Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299. https://doi.org/10.2307/1229039
Dávalos, L. (2021). Mujeres Hacen Ciencia en Paraguay. Obtenido de Investigación para el desarrollo - id: https://desarrollo.org.py/wp-content/uploads/2021/02/Mujeres-Hacen-Ciencia-en-Paraguay.Luis-D%C3%A1valos.pdf
Eccles, J. S. (2016). Engagement: Where to next?. Learning and Instruction, 43, 71–75. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.02.003
Evagorou, M., Puig, B., Bayram, D., & Janeckova, H. (2024). Addressing the gender gap in STEM education across educational levels. NESET report, Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2766/260477
Franchi, A. M. (2019). Las mujeres y la ciencia: Obstáculos y desafíos para lograr la equidad de género. Ciencia, Tecnología Y Política, 2(3), 26. https://doi.org/10.24215/26183188e026
Freire, N. (2024). El "Efecto Matilda" o la invisibilización histórica de las mujeres científicas. Obtenido de NATIONAL GEOGRAPHIC ESPAÑA: https://www.nationalgeographic.com.es/ciencia/efecto-matilda-invisibilizacion-mujeres-en-la-ciencia_21744
García Garza, G. V. (2022). Estereotipos y elementos que intervienen en la perspectiva de género desde la perspectiva del alumnado. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, e1574. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1574
González Pérez, M. A. (2023). Mujeres en educación superior: Nuevas perspectivas. En J. Pérez (Ed.), Desafíos actuales en la educación (pp. 45-67). Editorial Universitaria.
Guevara, M. (2021). Factores que influyen en la participación de la mujer en carreras de ciencia, tecnología, ingeniería y matemática. Ciencia Cultura y Sociedad, 6(2), 66–82. https://doi.org/10.5377/ccs.v6i2.12159
Hakim, C. 2002. Do lifestyle preferences explain the pay gap? paper presented to paper presented to the Gender Research Forum conference on the Gender Pay and Productivity Gap, Women and Equality Unit, DTI, London, 8 November.
Kahn, S. (2017). Women and STEM. Annual Review of Sociology, 43(1), 141–163.
Leahy, M., & Doughney, J. (2014). Women, Work and Preference Formation: A Critique of Catherine Hakim’s Preference Theory. Journal of Business Systems, Governance & Ethics. 1. https://doi.org/10.15209/jbsge.v1i1.79
Lippa, R. A. (2010). Sex differences in personality traits and gender-related occupational preferences across 53 nations: Testing evolutionary and social-environmental theories. Archives of Sexual Behavior, 39(3), 619–636. https://doi.org/10.1007/s10508-008-9380-7
O'Dea, R. E. (2018). Gender differences in individual variation in academic grades fail to fit expected patterns for STEM. Nature Communications, 9(1), 3777. https://doi.org/10.1038/s41467-018-06292-0
Osorio, A. (2023). Techo de Cristal: ¿Qué es y a qué se debe?. Cámara de Comercio de España en Perú: https://www.ey.com/es_pe/insights/workforce/techo-cristal-barreras-limitan-ascenso
Pessina Itriago, M. M. (2017). La ciencia, cuestión de hombres. Mujeres entre la discriminación, los estereotipos y el sesgo de género. Quito: Ediciones CIESPAL.
Pla Julián, I., Adam, D. A., & Bernabeu Díaz, I. (2013). Estereotipos y prejuicios de género: factores determinantes en Salud Mental. Norte de salud mental, 11(46), 20-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4694952
Quintana, E. (2020). 100 años de Susnik, la científica eslovena-paraguaya que cambió la historia social. Ciencia del Sur: https://cienciasdelsur.com/2020/03/27/100-anos-de-susnik-la-cientifica-eslovena-paraguaya-que-cambio-la-historia-social/
Resolución A/Res/70/1. (25 de septiembre de 2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General de la ONU, 21 de octubre de 2015.
Rossiter, M. W. (1993). The Matthew Matilda Effect in Science. SageJournals, 23 (2). https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/030631293023002004
Schiariti, V., Simeonsson, R. J., & Hall, K. (2021). Promoting Developmental Potential in Early Childhood: A Global Framework for Health and Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 2007. https://doi.org/10.3390/ijerph18042007
Segarra Arias, A. L., Tanguila López, G. J., Martínez Pérez, O., & Paredes Cabezas, M. del R. (2024). Los estereotipos de género y cómo afectan en la participación de las mujeres en la educación técnica. Alfa Publicaciones, 6(2.2), 89–111. https://doi.org/10.33262/ap.v6i2.2.483
Sánchez Jasso, A. K., Rivera Gómez, E., & Velasco Orozco, J. J. (2016). Desigualdades de género en ciencia, el caso de las científicas de la UAEMéx. Cuadernos Inter c a mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 13(2), 83. https://doi.org/10.15517/c.a..v13i2.26691
Sapienza, P. Z. (2009). Gender differences in financial risk aversion and career choices are affected by testosterone. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(36), 15268–15273. https://doi.org/10.1073/pnas.0907352106
Saucerman, J., & Vasquez, K. (2014). Psychological Barriers to STEM Participation for Women Over the Course of Development. Adultspan Journal, 13(1). https://mds.marshall.edu/adsp/vol13/iss1/4
Shaffer, L. M. (2013). Threatened belongingness: Implications for individuals and groups. Personality and Social Psychology Review, 17(3), 251–271.
Shapiro, J. R. (2012). The role of stereotype threats in undermining girls’ and women’s performance and interest in STEM fields. A Journal of Research, 66(3-4), 175-183.
Stewart R, Wright B, Smith L, Roberts S, Russell N. (2021). Gendered stereotypes and norms: A systematic review of interventions designed to shift attitudes and behaviour. Heliyon. 7(4): e06660. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06660
Su, R., Rounds, J., & Armstrong, P. (2009). Men and Things, Women and People: A Meta-Analysis of Sex Differences in Interests. Psychological bulletin. 135 (6), 859-84. https://doi.org/10.1037/a0017364
Tomassini, C. (2021). Brechas de género en la ciencia: revisión sistemática de las principales explicaciones y agenda de investigación. Education in the Knowledge Society (EKS), 22. https://doi.org/10.14201/eks.25437
Tomassini, C. (2021). Brechas de género en la ciencia: revisión sistemática de las principales explicaciones y agenda de investigación. Education in the Knowledge Society (EKS), 22. https://doi.org/10.14201/eks.25437
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). Cracking the code: girls’ and women’s education in science, technology, engineering and mathematics (STEM). París. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000253479
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Reduciendo la brecha de género en STEM en América Latina: ¿Pasando a la acción?. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386465.locale=en
Vázquez, G. (2022). El rol de la mujer en la ciencia. Obtenido de SEDICI Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de la Plata: https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/142662
Velasco Arias, S. (2009). Sexos, género y salud. Teoría y métodos para la práctica clínica y programas de salud. Madrid: Minerva ediciones, SL. https://www.casadellibro.com/libro-sexos-genero-y-salud-teoria-y-metodos-para-la-practica-clinica-y-programas-de-salud/9788488123695/1252218?msockid=38b40bb69fee6b653c7c1a889e376a65
Yang, Y., & Barth, J.M. (2015).Gender differences in STEM undergraduates' vocational interests: People–thing orientation and goal affordances, Journal of Vocational Behavior, 91, 65-75. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.09.007
Wang MT, Degol JL. Gender Gap in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): Current Knowledge, Implications for Practice, Policy, and Future Directions. Educ Psychol Rev. 2017 Mar;29(1):119-140. doi: https://doi.org/10.1007/s10648-015-9355-x
West, M., Kraut, R., & Ei, C. H. (2019). I’d blush if I could. Closing Gender Divides in Digital Skills through Education. UNESCO, EQUALS Global Partnership, pág. 147. https://doi.org/10.54675/RAPC9356
Zhang, L., Sivertsen, G., Du, H., Huang, Y., & Glänzel, W. (2021). Gender differences in the aims and impacts of research. Scientometrics 126, 8861–8886. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04171-y
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista científica en ciencias sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.