Students' beliefs toward mathematics: A literature review
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701501Keywords:
Teaching, learning, mathematics, beliefs, student, educationAbstract
This article presents the results of a literature review on beliefs about mathematics. Seventeen researches from different educational levels within the period from 2016 to 2022 are reported. The review concludes that studies on students’ beliefs have focused on two main topics: beliefs about mathematics education and belief about oneself, while studies related to social context are scarce. Likewise, it was possible to identify that although the focus of the research is on a specific category of beliefs, the findings can involve, although to a lesser extent, other types of beliefs. It is concluded that as the grade level progresses, beliefs about mathematics become more negative; this conception leads to questioning whether this is due to the fact that the discipline acquires greater complexity and abstraction or whether this can be attributed to the teaching strategies and the teacher's own beliefs that are transferred to the students.
References
Bonne, L., & Johnston, M. (2016). Students’ beliefs about themselves as mathematics learners. Thinking Skills and Creativity, 20, 17-28. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.02.001
Caballero, A., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2007). Las actitudes y emociones ante las Matemáticas de los estudiantes para Maestros de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. En M. Camacho, P. Bolea, P. Flores, B. Gómez, J. Murillo y M. González (Eds.), Comunicaciones de los Grupos de Investigación del XI Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 1-14). Universidad de La Laguna, Tenerife. SEIEM
Caballero, A., Guerrero, E. J., y Blanco, L. J. (2014). Construcción y administración de un instrumento para la evaluación de los afectos hacia las matemáticas. Campo Abierto: Revista de Educación, 33(1), 47-72. https://revista-campoabierto.unex.es/index.php/campoabierto/article/view/1549
Cisternas, O., Reyes, M., Dartnell, P., y Gómez, D. M. (2016). Las creencias sobre el conocimiento y sus efectos sobre desempeños específicos: el caso de las fracciones en matemática. En S. Estrella, M. Goizueta, C. Guerrero, A. Mena, J. Mena, E. Montoya, A. Morales, M. Parraguez, E. Ramos, P. Vásquez y D. Zakaryan (Eds.), Actas de las XX Jornadas Nacionales de Educación Matemática (pp. 274-278). Valparaíso. SOCHIEM, IMA-PUCV.
Cosgaya-Barrera, B. R., y Castro-Villagrán, A. (2019). Creencias sobre el Aprendizaje de las Matemáticas en Estudiantes de Ingeniería. Conciencia Tecnológica, (57), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94459796003
Dewi, F. K., Wulandari, T., & Sahanata, M. (2022). Students’ Mathematical Beliefs At School That Separate Gender Based On Students’ Mathematical Autobiography. Sustainability Theory, Practice and Policy, 2(1), 26-43. https://doi.org/10.30631/sdgs.v2i1.1278
Diego-Mantecón, J. M., y Córdoba-Gómez, F. (2018). Creencias acerca de las matemáticas de estudiantes colombianos: adaptación y validación de un cuestionario. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 31(1), 418-424. http://hdl.handle.net/10902/15864
Diego-Mantecón, J. M. (2013). Evaluación de un modelo de creencias transcultural para el aprendizaje de las matemáticas. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 16(3), 561-574. http://hdl.handle.net/10902/25146
Diez Patricio, A. (2017). Más sobre la interpretación (II): ideas y creencias. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 37(131), 127-143. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265051151008
Escobar Sánchez, R. E. (2017). Efecto de un trabajo con énfasis en solución de problemas retadores sobre las creencias acerca de las matemáticas de estudiantes de grado séptimo de educación secundaria de la IED Guillermo León Valencia. [Tesis de maestría, Universidad Antonio Nariño]. Repositorio Institucional Universidad Antonio Nariño. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8070
Fennema, E. & Sherman, J. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments Designed to Measure Attitudes toward the Learning of Mathematics by Females and Males. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326 https://doi.org/10.2307/748467
García González, M. S., Cortés Ortega. J. y Rodríguez Vásquez, F. M. (2020). “Aprender matemáticas es resolver problemas”: creencias de estudiantes de bachillerato acerca de las matemáticas. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.726
Gómez-Chacón, I. M. (2000). Matemática emocional: Los afectos en el aprendizaje matemático. Narcea Ediciones.
Karadeniz, S., Buyukozturk, S., Akgun, O. E., Cakmak, E. K., & Demirel, F. (2008). The Turkish Adaptation Study of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) for 12-18 Year Old Children: Results of Confirmatory Factor Analysis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(4), 108-117. http://www.tojet.net/articles/v7i4/7412.pdf
Kloosterman, P. (1996). Students’ beliefs about knowing and learning mathematics: Implications for motivation. Motivation in mathematics, 131-156.
Lemus, M. y Ursini, S. (2016). Creencias y actitudes hacia las matemáticas. Un estudio con alumnos de bachillerato. En J.A. Macías, A. Jiménez, J.L. González, M.T. Sánchez, P. Hernández, C. Fernández, F.J. Ruiz, T. Fernández y A. Berciano (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 315-323). SEIEM.
Markovits, Z. & Forgasz, H. (2017). “Mathematics is like a lion”: Elementary students’ beliefs about mathematics. Educational Studies in Mathematics, 96, 49-64. https://doi.org/10.1007/s10649-017-9759-2
McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 575-596). MacMillan Publishing Company.
Medina, I. (2016). Creencias acerca de las matemáticas en estudiantes del nivel secundario de tres instituciones del estado de Yucatán [Tesis de maestría, Universidad de Montemorelos]. Repositorio Institucional de la Universidad de Montemorelos. https://dspace.um.edu.mx/handle/20.500.11972/708
Op't Eynde, P. & De Corte, E. (April, 2003). Students' Mathematics-Related Belief Systems: Design and Analysis of a Questionnaire. 2003 Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago.
Op't Eynde, P., De Corte, E. & Verschaffel, L. (2002). Framing students’ mathematics-related beliefs: A quest for conceptual clarity and a comprehensive categorization. En G.C. Leder, E. Pehkonen y G. Törner (Eds.), Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education, vol. 31 (pp. 13-37). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/0-306-47958-3_2
Ozkal, N. (2019). Relationships between self-efficacy beliefs, engagement and academic performance in math lessons. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 190-200. https://eric.ed.gov/?id=EJ1222103
Pehkonen, E. (1995). Pupils’ view of mathematics: Initial report for an international comparison project. Research report 152. University of Helsinki. https://eric.ed.gov/?id=ED419712
Peña Ubarne, Z. F. y Berrio Valbuena, J. D. (2021). Creencias acerca de las matemáticas y su aprendizaje en la modalidad virtual en tiempos de pandemia Covid-19 en estudiantes de bachillerato. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, (110), 7-24. https://funes.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/tainacan-items/32454/1204970/Pe25C325B1a2022Creencias.pdf
Pintrich, P., Smith, D., García, T. & McKeachie, W. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). University of Michigan. https://eric.ed.gov/?id=ED338122
Prada Nuñez, R., Aloiso, A. y Avendaño Castro, W. R. (2020). Caracterización del dominio afectivo hacia las matemáticas en estudiantes que ingresan a la educación superior. Espacios, 41(23), 360-372. http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/786
Prendergast, M., Breen, C., Bray, A., Faulkner, F., Carroll, B., Quinn, D. & Carr, M. (2018). Investigating secondary student’s beliefs about mathematical problem-solving. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(8), 1203-1218. https://doi.org/10.1080/0020739X.2018.1440325
Rincon, G. A., Fernández Cézar, R. & Hernandez, C. F. (2020). Beliefs about mathematics and academic performance: A descriptive - correlational analysis. Journal Of Physics Conference Series, 1514, 1-6, https://doi.org/10.1088/1742-6596/1514/1/012021
Rojo Robas, V., Madariaga, J. M. & Villarroel, J. D. (2020). Secondary education students’ beliefs about mathematics and their repercussions on motivation. Mathematics, 8(368), 1-14. https://doi.org/10.3390/math8030368
Schraw, G., Bendixen, L. D. & Dunkle, M. E. (2002). Development and validation of the Epistemic Belief Inventory (EBI). En B. K. Hofer y P. R. Pintrich (Eds.), Personal Epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (pp. 261–275). Lawrence Erlbaum Associates.
Underhill, R. (1988). Mathematics learners’ beliefs: A review. Focus on learning problems in mathematics, 10(1), 55-69.
Ursini, S., Sánchez, G. y Orendain, M. (2004). Validación y confiabilidad de una escala de actitudes hacia las matemáticas y hacia las matemáticas enseñadas con computadora. Educación matemática, 16(3), 59-78. https://www.redalyc.org/pdf/405/40516304.pdf
Vesga-Bravo, G. y Escobar-Sánchez, R. (2018). Trabajo en solución de problemas matemáticos y su efecto sobre las creencias de estudiantes de básica secundaria. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 103-114.
https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8270
Vizcaino Escobar, A. E., Manzano Mier, M. y Casas Cardoso, G. (2015). Validez de constructo y confiabilidad del Cuestionario de Creencias Epistemológicas sobre la Matemática en alumnos de secundaria básica. Revista Colombiana de Psicología, 24(2), 301-316. https://doi.org/10.15446/rcp.v24n2.43974
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista científica en ciencias sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.