Artificial intelligence as a tool for the organization of professional and personal activity
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601502Keywords:
Artificial intelligence, work, professional, technology, organization, quality of lifeAbstract
Artificial Intelligence (AI) has emerged as a revolutionary technology that radically transforms how professional activities are organized and executed in the contemporary work environment. Digital innovation is a strategic tool in organizations, which is why technology revolutionizes all areas. AI represents a valuable opportunity to transform and enhance professional activities, its continued development promises new applications and benefits for a variety of sectors, and its strategic adoption can make the difference between personal and business success and stagnation in the 21st century. This research proposes to expose emerging trends and propose practical recommendations to make the most of the potential of AI in the organization of professional activities, showing the significant impact and improvement of efficiency in a wide range of industries and professional sectors.
References
Acevedo, M. E. S. (2022). La inteligencia artificial en el sector público y su límite respecto de los derechos fundamentals. Estudios Constitucionales, 20(2), 257-284. https://doi.org/10.4067/s0718-52002022000200257
Acosta, J. M. (2006). Gestión eficaz del tiempo y control del estrés. ESIC Editorial.
Álvarez, D. R., y Lobo, G. P. (2020). El Tiempo, uso y abuso. Información Tecnológica, 31(2), 73-80. https://doi.org/10.4067/s0718-07642020000200073
Arnanz, A. S. (2023). El uso de la inteligencia artificial en la selección y gestión del personal de las administraciones públicas. Documentación Administrativa, (9), 11-25. https://doi.org/10.24965/da.11148
Blanco, M. G. (2023). Inteligencia artificial. ¡La palabra del año! Revista de Obstetricia y Ginecología de Venezuela, 83(01). https://doi.org/10.51288/00830103
Erazo-Castillo, J., y De La A-Muñoz, S. (2023). Auditoría del futuro, la prospectiva y la inteligencia artificial para anticipar riesgos en las organizaciones. Novasinergia, 6(1), 105-119. https://doi.org/10.37135/ns.01.11.07
Granero, H. R., Veltani, J. D., Mansilla, M. B., Stringhini, A., Porto, R., Peruzzotti, M., Perez, A., Maranessi, C., y Zentner, G. (2023). Chat GPT. Retos y oportunidades de la Inteligencia Artificial Generativa: Desafíos de su regulación. elDial.com.
Hernández, J. Á., Murillo, A. Z., & Sugrañes, L. A. (2022). Digital transformation of the relationship between industry and healthcare professionals. Nutrición Hospitalaria, 39(Ext1), 14-18. https://doi.org/10.20960/nh.04064
Jiménez, D. L. (2023). Reseña: Vivienda inteligente: domótica, inteligencia artificial y regulación legal (2022) de Francisca Ramón Fernández. Revista de Derecho, 27. https://doi.org/10.22235/rd27.3280
López, B. C. (2022). Inteligencia artificial y los entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. Educación, 31(60), 9-24. https://doi.org/10.18800/educacion.202201.001
López, J. M. T., Fieiras-Ceide, C., & Vaz-Álvarez, M. (2021). Impact of Artificial Intelligence on Journalism: transformations in the company, products, contents and professional profile. Communication & Society, 34(1), 177-193. https://doi.org/10.15581/003.34.1.177-193
Rodrigues, L. T. M., Lago, E. C., Almeida, C. A. P. L., Ribeiro, I. P., & Mesquita, G. V. (2019). Estresse e depressão em docentes de uma instituição pública de ensino. Enfermería Global, 19(1), 209-242. https://doi.org/10.6018/eglobal.19.1.383201
Rodríguez‐Romero, B., Raposo-Vidal, I., y Viñas-Diz, S. (2020). Aplicación de la técnica del Pomodoro durante las sesiones magistrales. En E. De la Torre Fernández (Ed.), Contextos universitarios tranformadores: boas prácticas no marco dos GID. IV Xornadas de Innovación Docente (pp. 579-
. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7615340
Sánchez‐Mendiola, M., y Carbajal-Degante, E. (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria. Perfiles Educativos, 45, 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.especial.61692
Trujillo, F. (2014). Artefactos digitales: Una escuela digital para la educación de hoy. Graó.
Vallejo-Noguera, F. F., Rubio-Endara, O. W., y Tello-Moreira, J. A. (2022). Organización del trabajo y manejo del estrés. Polo del Conocimiento, 7(2), 112-119. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3575