Migrant schoolchildren in Chile: possibilities and tensions in the language teaching profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601107

Keywords:

Teaching program, mother tongue, teacher, school, migration, Chile

Abstract

The objective is to characterize the potentialities and tensions in Language teachers with respect to migrant students in Chile. It was approached from a qualitative (case study), transversal and descriptive approach. 12 Language and Communication/Language and Literature teachers from four municipal establishments with the highest enrollment of foreign students in Chillán (Ñuble-Chile) were interviewed through intentional sampling in 2018. The inclusion criteria included interviewees belonging to any of the four municipal establishments with the highest enrollment of migrant students in the commune of Chillán, Ñuble, Chile, and with an average of at least five years of experience working with foreign students. Two categories and five subcategories were analyzed with the support of Atlas.ti v7. The results reveal as potential, the valuation of migrant students as a contribution to the class; and as tension, the ambivalent conception of the curriculum and evaluation in the face of migrant cultural diversity. It is concluded that for teachers, migrant students mean a possibility of enriching communicative competence, representing them as linguistic models for national students and also the lack of teacher training to address cultural diversity.

References

Arredondo Herrera, P., y Paidican Soto, M. Á. (2023). La educación interculturalidad en Chile: revisión de literatura. REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(49), 212–230. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1394

Bahamondes Quezada, G., Merino Risopatrón, C y Espinoza Guzmán, A. (2021). Didáctica de la lengua y la literatura en la formación de profesores en Chile, Tejuelo, 33, 217–248. https://doi.org/10.17398/1988-8430.33.217

Ballester, J., y Ibarra, N. (2015). La formación lectora y literaria en contextos multiculturales. Una perspectiva educativa e inclusiva. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 27(2), 161–183. https://n9.cl/6ehv5

Banks, J. A. (2010). Multicultural Education: Characteristics and Goals. In Banks, J. & McGee, C. (Eds), Multicultural Education Issues and Perspectives (pp. 3–30). John Wiley & Sons, Inc. https://n9.cl/836xh

Bustos, R., y Gairín, J. (2017). Adaptación académica de estudiantes migrantes en contexto de frontera. Calidad en la educación, (46), 193–220. https://n9.cl/50jeg

Centro de Estudios Ministerio de Educación. (2023). Matrícula oficial Extranjera.

Chervel. A. (1991). Historia de las disciplinas escolares: reflexiones sobre un campo de investigación. Revista de Educación, (295), 59–111. https://n9.cl/weuujf

Davison, O. (2016). De lenguaje y comunicación a lengua y literatura: apuntes sobre la enseñanza de la literatura. Umbral. Literatura para infancia, adolescencia y juventud. Colección de propuestas críticas, 2(1), 17–29.

Dirección de Administración de Educación Municipal de Chillán [DAEM]. (2019). Plan Anual de Desarrollo Educativo Municipal 2019.

Dirección de Administración de Educación Municipal de Chillán [DAEM]. (2024). Plan Anual de Desarrollo Educativo Municipal 2024.

Espinoza. G. (2014). Cambios recientes al currículum escolar: problemáticas e interrogantes. CEPPE UC Policy Brief, 1–10. https://n9.cl/vfbc7

Flanagan-Bórquez, A., Benavides-Cereceda, C., Fuentes-Madariaga, C., Kraemer-Ibaceta, S., y Sepúlveda-Vicencio, M. (2021). Estudio sobre las experiencias de docentes chilenos que trabajan con estudiantes inmigrantes en escuelas públicas de la región de Valparaíso, Chile. Perspectiva Educacional, 60(3), 32-56. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.3-art.1218

Gimeno Sacristán, J. (Comp.). (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Editorial Morata.

Granado, C., y Puig, M. (2015). La identidad lectora de los maestros en formación como componente de su identidad docente. Un estudio de sus autobiografías como lectores. Revista Ocnos, (13), 43–63. https://n9.cl/q5qha

Inostroza-Barahona, C., y Lohaus-Reyes, M. F. (2019). Inclusión y Diversidad: Nuevos Desafíos para la Política Curricular Chilena. Reflexiones desde la Teoría Curricular y la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1). 151–162. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.009

Ministerio de Educación. (2015). Ley N°20.845. De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. https://n9.cl/9obmt

Magendzo, A. (1988). Currículum comprehensivo. Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE).

Magendzo, A. (1986). Currículum y cultura en América Latina. Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE).

Medina, L. (2016). “Hablando la gente también comprende lo que lee”: la relación oralidad-escritura en las prácticas de aula para la comprensión lectora y el aprendizaje de las disciplinas. En J. Manzi y R. García, Abriendo las puertas del aula: transformación de las prácticas docentes (pp. 221–261). Ediciones UC/CEPPE.

Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2016). Bases Curriculares Séptimo básico a Segundo Medio. 2015. Ministerio de educación. https://n9.cl/hn7v2

Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2018). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico. Ministerio de educación. https://n9.cl/39pw

Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2024). Política de niños, niñas y estudiantes Extranjeros. Garantía del derecho a la educación de personas en situación de movilidad Educación Parvularia, Educación Escolar, Educación Superior. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2024/01/23.01.23-Documento-Poli%CC%81tica-Estudiantes-extranjeros-digital.pdf

Mora-Olate, M.L. (2019). Diversidad cultural migrante y currículum escolar en Lenguaje y Comunicación de 1° a 6° Básico: distancias y proximidades. Estudios Pedagógicos. (Valdivia), 45(1), 83–102. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000100083

Mora-Olate, M. L. (2021). Escolares migrantes y profesorado: reflejos de la opresión en la escuela chilena actual. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1–20. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4345

Mora-Olate, M. L. (2022). Autobiografías lectoras y formación inicial docente (FID): historias de encuentro, desencuentro y reencuentro con la lectura literaria. En Sanhueza, C., Díaz. C. y Espinoza, C. La formación inicial docente desde la interdisciplinariedad en Chile (pp. 179–189). Editorial Universidad de Concepción.

Mora-Olate, M. L. (2023). Currículum y diversidad cultural: un estudio desde disciplinas escolares y discursos docentes en establecimientos educacionales con alumnado de origen migrante. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(18), 95-106. https://n9.cl/i2w1n

Munita, F. (2015). Reading habits of pre-service teachers / Trayectorias de lectura del profesorado en formación. Cultura y Educación: Culture and Education, 26(3), 448–475. https://dx.doi.org/10.1080/11356405.2014.965449

Muñoz-Labraña, C., Ajagán-Lester, L., Martínez-Rodríguez, R., Torres-Durán, B., Muñoz-Grandón, C., y Gutiérrez-Cortés, K. (2021). Migración y escuela: Percepciones del personal docente de Educación General Básica sobre niñez migrante. Revista Electrónica Educare, 25(1), 268–288. https://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.14

Oliva, M. A., (2019). Seis epígrafes para la disciplina escolar: política educativa chilena reciente. Revista Lusófona de Educação, 43(43), 11–25. https://n9.cl/n1zd7

Osandón, L., Caro, M., Magendzo, A., Abraham, M., Lavín, S., González, F. y Cabaluz, J. (2018). Estado, mercado y currículum escolar. La experiencia chilena (1964-2018). Oficina Internacional de Educación de la Unesco. https://n9.cl/u2tgg3

Ow, M., y Madrid, A. (2018). Formación inicial docente en competencias para el siglo XXI y pedagogías para la inclusión en América Latina. Análisis comparativo de siete casos nacionales. Estrategia Regional sobre Docentes. OREALC/UNESCO. https://n9.cl/4jht3

Pavez-Soto, I., Poblete-Godoy, D., Poblete-Melis, R., Alfaro-Contreras, C., y Domaica, A. (2023). Formación Inicial Docente (FID) y educación intercultural: cómo prevenir la violencia hacia la niñez migrante. Apuntes, 50(95), 5–35. https://dx.doi.org/10.21678/apuntes.95.1823

Sanhueza Henríquez, S., Cardona Moltó, M., Herrera, V., Berlanga Adell, M., y Friz Carrillo, M. (2021). Sensibilidad intercultural en el alumnado y su relación con la actitud y estilo docente del profesorado ante la diversidad cultural. Interciencia, 46(6), 256–264. https://n9.cl/xqvcpt

Terrén, E. (2004). Incorporación o asimilación. La escuela como espacio de inclusión social. Los libros de la Catarata.

Tubino, F. (2015). La interculturalidad en cuestión. Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.

Valenzuela, P., y Ivanova, A. (2020). Identidades Culturales en literatura escolar: Análisis de un texto escolar en Chile. Altre Modernità, 23, 98–119. https://doi.org/10.13130/2035-7680/13418.

Walsh, C. (2005). Interculturalidad, conocimientos y decolonalidad. Signo y Pensamiento, 26(46), 39-50. https://n9.cl/r5fvz

Published

2024-05-02

How to Cite

Mora-Olate, M. L. (2024). Migrant schoolchildren in Chile: possibilities and tensions in the language teaching profession. Revista científica En Ciencias Sociales - ISSN: 2708-0412, 6, 01–09. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601107