Challenges of Higher Education in Paraguay: An analysis of current policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601205

Keywords:

Higher education, Tertiary education, educational autonomy, continuous teacher training, educational transformation, educational policy, university, Paraguay

Abstract

Higher education in Paraguay is facing a complex moment, demanding a critical analysis of current educational policies. Although there has been an increase in student enrollment and advances in educational technologies, discrepancies persist between the number of graduates, their employment positions, and economic growth. It is proposed to put forward proposals that seek to reform current regulations, highlighting the importance of reviewing university autonomy, internationalization as a mission, and reevaluating evaluation criteria. The need to innovate strategies for continuous training in the face of technological progress is emphasized. The connection between higher education and the demands of the labor market must be strengthened, incorporating social and human aspects in training. Interdisciplinarity is essential, promoting a comprehensive understanding of social systems and processes through curricular changes. The reforms seek not only to improve academic quality but also to train ethical and socially conscious individuals to contribute to sustainable social progress. The purpose of this analysis is to lay the critical foundations, considering the integration of scientific knowledge in the elaboration of public policies related to education.

References

Chalmers, A. F. (1999). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. (3ª ed.). Siglo veintiuno.

Congreso de la Nación. (1992, 20 de junio). Constitución de la República del Paraguay. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/9580/constitucion-nacional-

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022). Indicadores de Ciencia y Tecnología de Paraguay 2021. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/upload_editores/u454/Resultados_ACT_2021.pdf

Cruz Ortega, F. A., y Cruz Cardentey, F. (2021). Ambientes de aprendizaje virtual y calidad académica en la enseñanza de la Física en la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Americana. Revista UNIDA Científica, 7(2), 99-109. https://revistacientifica.unida.edu.py/publicaciones/index.php/cientifica/article/view/178

Durkheim., É. (2001). Las reglas del método sociológico. Fondo de Cultura Económica.

Elsalem, L., Al-Azzam, N., Ahmad, A., & Obeidat, N. (2021). Remote E-exams during Covid-19 pandemic: A cross-sectional study of students preferences and academic dishonesty in faculties of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery, 62, 326-333. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2021.01.054

García-Gutierrez, J., y Corrales Gaitero, C. (2021). Las políticas supranacionales de educación superior ante la «tercera misión» de la Universidad: el caso del aprendizaje-servicio. Revista Española de Educación Comparada, (37), 256-280. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7712094

Gregory, J. (2020). COVID-19 elevating the problem of plagiarism: The Implied Social Contract of Academic Integrity. The Delta Kappa Gamma Bulletin, 87(1), 18-23. https://www.researchgate.net/publication/342314794_COVID-19_Elevating_the_Problem_of_Plagiarism_The_Implied_Social_Contract_of_Academic_Integrity

Grifoll, J. (2016). External quality assurance agencies and excellence in higher education. Educación Médica, 17(3), 94-96. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.08.001

Hernández, L. (2021). Interculturalidad y gestión del conocimiento: un campo en construcción para la educación ecuatoriana. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (13), 155-166. https://doi.org/10.37135/chk.002.13.10

Kuhn, T. S. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.

Martínez Bonafé, J. (2020). Ausencias relevantes en la teoría del curriculum. Investigación en la escuela, 100, 1-10. https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.01

Mejia, J. F., y López, D. (2016). Modelo de Calidad de E-learning para Instituciones de Educación Superior en Colombia. Formación Universitaria, 9(2), 59-72. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000200007

Miller, C. (13 de noviembre de 2020). Just how dishonest are most students? The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/11/13/opinion/sunday/online-learning-cheating.html

Moreno, E., y Duque , Ó. (2016). La interdisciplinariedad en la formación contable: estudio del currículo en el programa de Contaduría Pública de la Universidad Santo Tomás, Bogotá. Revista Activos, (26), 25-60. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/3971/3798

Morin, E. (2001). De la reforma universitaria. Uni-Pluri-versidad, 1(2). http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/275/De%20la%20reforma%20universitaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pedroza Flores, R. (2006). La interdisciplinariedad en la universidad. Tiempo de Educar, 7(13), 69-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31171304

Poder Legislativo. (2003, 13 de febrero). Ley Nº2072/03 De creación de la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/2636/ley-n-2072-creacion-de-la-agencia-nacional-de-evaluacion-y-acreditacion-de-la-educacion-superior

Secretaría Técnica de Planificación del Desarrollo Económico y Social. (2014, 16 de diciembre). Decreto 2794/14 Por el cual se aprueba el Plan Nacional de Desarrollo Paraguay 2030. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/instrument/files/DECRETO2794.pdf

Seiffert., H. (1977). Introducción a la Teoría de la Ciencia. HERDER.

Published

2024-06-01

How to Cite

Cruz, F. (2024). Challenges of Higher Education in Paraguay: An analysis of current policies. Revista científica En Ciencias Sociales - ISSN: 2708-0412, 6, 01–10. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601205