Profile of the higher education teacher for inclusive education in a private university in Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601101Keywords:
teacher, inclusive education, higher education, service industries, university, ParaguayAbstract
The objective of the research is to describe the profile of the higher education teacher for inclusive education in a private university in Paraguay in 2022. The study has a mixed cross-sectional approach with an exploratory and descriptive scope. Active teachers from the evaluated institution who voluntarily accepted to participate, were included in the study. For the quantitative research, 81 teachers were surveyed and a 19-question questionnaire was used to collect data. For qualitative research, 10 in-depth interviews were conducted with two question guides. The results show that the institution has adequate infrastructure; pedagogical training programs do not include content related to diversity to carry out an effective pedagogical intervention. The lack of a teaching profile is a weakness, and knowledge of the legal framework is limited. Teachers are not trained for inclusive classrooms and they do not conduct courses or workshops on such topics. It is concluded that the profile presented by higher education teachers to carry out an effective pedagogical intervention in inclusive classrooms at the university analyzed is deficient.
References
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (ANEAES). (2018). Guía para la Elaboración del Informe de Acreditación y Autoevaluación de la Educación Superior. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/7017/0501/3374/2._Guia_de_Autoevaluacion_de_CG_y_PP.pdf
Barrio de la Puente, J. L. (2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909120013A/15360
Booth, T., y Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. 2da. ed. FUHEM y OEI. https://downgalicia.org/wp-content/uploads/2018/01/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf
Carpio Vera, D., Romero Urrea, H., Intriago Alcívar, G., Arellano Romero, F., y Troya Santillán, B. (2020). Liderazgo docente y la inclusión educativa en la educación superior. Revista Salud y Bienestar Colectivo de RESBIC, 4(1), 69-83. https://revistasaludybienestarcolectivo.com/index.php/resbic/article/view/74
Casado Muñoz, R., Zabaleta González, R., Segura Zariquiegui, A., y Lezcano Barbero, F. (2023). Nuevos retos para la orientación en educación inclusiva y derechos de la infancia: Evaluación de la capacidad para participar. Revista de Investigación Educativa, 41(2), 337–355. https://doi.org/10.6018/rie.517441
Congreso Nacional de la República del Paraguay (2013). Ley Nº 5136 de Educación Inclusiva. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/2698/educacion-inclusiva
Correa-Alzate, J. I., Suárez-Vallejo, J. P., y Restrepo-Restrepo, N. (2023). Experiencia de docentes en tiempo de
pandemia con estudiantes con retos educativos: Desafíos en el retorno a educación presencial con enfoque inclusivo en Medellín. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-21. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/15856/27982
Dirección General de Estadísticas, Encuestas y Censos (2018). Paraguay Anuario Estadístico 2018. https://www.ine.gov.py/Publicaciones/Biblioteca/documento/5f87_Anuario%20Estadistico%202018.pdf
Fernández Batanero, J. M. (2012). Capacidades y competencias docentes para la inclusión del alumnado en la educación superior. Revista de la educación superior, 41(162), 9-24. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602012000200001&lng=es&tlng=es.
García Llamas, J. L. (2008). Aulas inclusivas. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(4), 89-105. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28871
Hurtado Maya, A. H., Montoya Martínez, M. D., Valencia López, Á. M., & Calzada Londoño, G. A. (2023). La educación inclusiva en la prosocialidad desde una perspectiva de la diversidad. Revista Guillermo de Ockham, 21(1), 79-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8855422
Ministerio de Educación y Cultura y Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la
Cultura. (2010). Atención a la Diversidad. OEI y MEC. https://mec.gov.py/talento/archivo/convocatoria01-16-nacional/ejes-bibliografia/2-atencion-a-la-diversidad.pdf
Maldonado, E. J. (2018). La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(16), 67-82. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502018000100067&lng=es&tlng=es
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo - Paraguay. (2013). Informe Nacional sobre Desarrollo Humano 2013. https://www.py.undp.org/content/paraguay/es/home/library/poverty/informe-nacional-sobre-desarrollo-humano-2013.html
Soroa, M., y Karrera, I. (2023). Acercando la diversidad social al alumnado de educación primaria: estudio sobre una experiencia de formación inclusiva. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua
Revista De Escuelas Normales, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.91378
Vallejos Garcías, V., y Castro Durán, L. (2023). Educación inclusiva: Percepción de una comunidad Educativa. Revista Internacional de Humanidades, 17(2), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8840141