Perception of educational competencies in teachers of initial and basic school education
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.02.2023.29Keywords:
Skills, education, teachers, teacher qualifications, educational resources, ParaguayAbstract
The purpose of the research is to analyze the perception of educational competencies in teachers of initial and basic school education. The approach was quantitative, cross-sectional and descriptive. 103 teachers were surveyed through a semi-structured questionnaire of 12 questions for convenience in the month of April 2023. Among the inclusion criteria are: being an active teacher of public and/or subsidized management, providing services in the Central department, belonging to the Initial Level or Basic School Education, participate voluntarily and anonymously. It was found that 23.3% affirm that being creative and innovative are one of the most important skills for the teacher's work, followed by 21.3% being able to take the initiative, having autonomy and responsibility, 29.1%. refers to being able to work with children and 31% affirm the lack of family support as one of the main challenges. It is concluded that it is urgent to clearly establish what teaching performance involves and its implications in the short, medium and long term, for the effective achievement of student competencies.
References
Arriaga Torres, E. D., y Gómez, M. (2019). El gasto para infraestructura de educación básica en Michoacán y sus determinantes. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 719-743. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000300719
Cárdenas, J. (2015). Rúbrica y desempeño docente en la provincia de Huancayo. [Tesis Doctoral] Universidad Nacional del Centro del Perú. https://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/4149/Cardenas%20Valverde.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Castro, Á. (2019). Adaptarse o Morir. Las TIC en la Escuela del Siglo XXI. Tesis para obtener el Grado en Educación Primaria. [Tesis de Grado]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/38041
Esquerre Ramos, L. A., y Pérez Azahuanche, M. Á. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. Revista Educación, 45(2), 1-21. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S221526442021000200628&script=sci_abstract&tlng=es
Granado Alonso, C. (2014). El docente como lector: un estudio de los hábitos lectores de futuros docentes. Cultura y Educación, 26(1), 44-70. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908666
Henríquez, C. (2020). Avanzar en las habilidades básicas del siglo XXI. https://www.unesco.org/es/articles/avanzar-en-las-habilidades-basicas-del-siglo-xxi
Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2), 191-210. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v11n2/v11n2a12.pdf
Larrañaga, M. E., y Yubero Jiménez, S. (2019). La compleja relación de los docentes con la lectura: el comportamiento lector del profesorado de educación infantil y primaria en formación. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(1), 31-45. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.66083
Mojica, C. (2021). Por una educación ciudadana para los desafíos del siglo XXI. https://www.unesco.org/es/articles/por-una-educacion-ciudadana-para-los-desafios-del-siglo-xxi
Benoit Ríos, C. G. (2021). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la producción de textos escritos. Praxis & Saber, 12(30), 192-208. https://www.redalyc.org/journal/4772/477274343012/html/
Romero, S. (2018). Entornos flexibles para el aprendizaje: B-Learning. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review, 9-15. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v7.317
Rueda Ñopo, M. I. (2021). El Uso de Internet en los Trabajos Colaborativos de Investigación Formativa en una Universidad Privada. [Tesis Doctoral]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/58400
Sánchez Ambriz, M. L. (2021). Una experiencia de actividades lúdicas y de juego en aulas virtuales para el desarrollo de trabajo colaborativo dirigidas a estudiantes de licenciatura en la modalidad virtual. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (39), https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/388825
Sandoval Vargas, Y. C. (2023). Uso de Herramientas TIC para favorecer el aprendizaje en grado Preescolar en la Zona Rural de Boyacá, Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5583
Uzcátegui Lares, K. Y., y Albarrán Peña, J. M. (2020). Desafíos y dificultades de los docentes de educación primaria ante la adopción de la tele-educación. Revista Andina de Educación, 4(1), 43-54. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.6