Impact of work motivation on quality of care in a Peruvian restaurant chain: Case Ate branch in Lima-Peru, 2023

Authors

  • Clemencia Verenice Alzamora-Lázaro Universidad Científica del Sur, Facultad de Ciencias Empresariales, Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences”. Lima, Perú https://orcid.org/0000-0002-5293-0096
  • Jennifer Patricia Ludeña-Travi Universidad Científica del Sur, Facultad de Ciencias Empresariales, Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences”. Lima, Perú https://orcid.org/0000-0001-7369-1656
  • Hugo Jesús Salas-Canales Universidad Científica del Sur, Facultad de Ciencias Empresariales, Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences”. Lima, Perú https://orcid.org/0000-0003-2754-9514

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601114

Keywords:

Motivation, attention, third sector, organization, services, Peru

Abstract

The main objective of this study is to determine the impact of work motivation on the quality of service in a Peruvian restaurant chain, specifically at the Ate headquarters in Lima-Peru, 2023. A quantitative, transversal, explanatory and correlational approach was used. causal. The population as the census sample was made up of 50 employees of the restaurant chain studied. Data collection was carried out through surveys with a questionnaire composed of 23 items. The variables studied were work motivation (independent variable) broken down into two dimensions (intrinsic motivation and extrinsic motivation) and quality of care (dependent variable) in three dimensions (work efficiency, empathy with the client and the employee's responsiveness). Descriptive and inferential statistics techniques were applied using SPSS v28 for data analysis. Likewise, ordinal regression was used to verify the study hypotheses. Among the most relevant results are: acceptable internal consistency in the variables (Work motivation with ω=0.898 and Quality of care with ω=0.896) and the existence of causality between the variables with a Nagelkerke coefficient of 0.774 (77.4%). It is concluded that work motivation has a significant impact on the quality of care (p <0.05).

Author Biographies

Clemencia Verenice Alzamora-Lázaro, Universidad Científica del Sur, Facultad de Ciencias Empresariales, Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences”. Lima, Perú

Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences” de la Universidad Científica del Sur, Lima, Perú. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5293-0096. E-mail: 100071529@cientifica.edu.pe.

Jennifer Patricia Ludeña-Travi, Universidad Científica del Sur, Facultad de Ciencias Empresariales, Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences”. Lima, Perú

Grupo de Investigación “Interdisciplinary Research in Business Sciences” de la Universidad Científica del Sur, Lima, Perú. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7369-1656. E-mail: 100072119@cientifica.edu.pe

References

Arboleda, G. I. y Cardona, J. L. (2018). Percepción de la satisfacción con la labor desempeñada y factores de motivación del personal de las instituciones prestadoras de servicios de salud (IPS) del valle de Aburrá, 2011. Revista Gerencia y Políticas de Salud, 17(35), 222-234. https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps17-35.psld

Barceló, D. (2018). Factores percibidos como determinantes de la motivación laboral por los mandos medios de las empresas manufactureras privadas del Gran La Plata según el enfoque de la Teoría ERC [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de la Plata. https://doi.org/10.35537/10915/70510

Becerra-Godínez, J. A., Serralde-Coloapa, J. L., Ramírez-Arellano, A. y Acosta-Gonzaga, E. (2022). Factores que cuantifican la percepción de calidad en el servicio al cliente en un restaurante mexicano. Ciencia UAT, 16(2), 73-84. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i2.1568

Calle, M. P. (2021). La motivación del talento humano y su relación con la atención al ciudadano en un gobierno local de Lima, Perú, 2017. Industrial Data, 24(2), 217-247. https://doi.org/10.15381/idata.v24i2.20971

Cucho, E. A. (2019). Factores motivacionales y la calidad de atención al cliente en la empresa Tambo SAC tienda Surco-2019 [Tesis de grado] Universidad Autónoma del Perú. https://hdl.handle.net/20.500.13067/1012

Dang, V. T. & Chou, Y.C. (2020). Extrinsic motivation, workplace learning, employer trust, self-efficacy and cross-cultural adjustment: An empirical study of vietnamese laborers in Taiwan. Personnel Review, 49(6), 1232-1253. https://doi.org/10.1108/PR-10-2018-0427

De Los Ríos, S., Toledo, C., Vallenas, A. y Vegas, M. C. (2020). La motivación y su relación con la felicidad en la empresa Inka Construcciones [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/16176

Fall, A. (2014). Justice organisationnelle, reconnaissance au travail et motivation intrinsèque: résultats d’une étude empirique. Relations Industrielles, 69(4), 709-731. https://doi.org/10.7202/1028109ar

Jesús Huamán, M. M. (2019). Motivación laboral y calidad de atención en un hospital de Huancayo [Tesis de maestría]. Universidad Peruana Los Andes https://hdl.handle.net/20.500.12848/1561

Inga-Berrospi, F. y Arosquipa, C. (2019). Avances en el desarrollo de los recursos humanos en salud en el Perú y su importancia en la calidad de atención. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 36(2), 312-318. http://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.362.4493

Kulpinski, N. (2021). Age Differences in Equity and Motivation at Work [Tesis doctoral]. Southern Illinois University Edwardsville. https://www.proquest.com/openview/369e526f93c8c4dc1ca7498ddf14860d/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Lages, J. y Martínez, N. (2021). Gestión por procesos y la referenciación competitiva para la mejora de la calidad de la atención. Revista Cubana de Enfermería, 37(3), 1-19. https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4392

Mariño, L. (2020). Percepción de la calidad de atención de los usuarios del Centro de Atención Primaria de la Salud “Entre Ríos Norte” [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de la Plata. https://doi.org/10.35537/10915/120172

Montes, M. (25 de abril de 2021). Desarrolla 'gen' de la empatía: Bien común y responsabilidad social. Llaman a practicar la empatía al conectarse con los demás. El Norte. https://www.proquest.com/newspapers/desarrolla-gen-de-la-empatía/docview/2517759846/se-2

Moreno, A. P., Canós, L., & Guijarro, E. (2021). Analysis of the motivation policy from a gender perspective. WPOM-Working Papers on Operations Management, 12(1), 51-75. https://doi.org/10.4995/wpom.14769

Morris, L. S., Grehl, M. M., Rutter, S. B., Mehta, M. & Westwater, M. L. (2022). On what motivates us: a detailed review of intrinsic v. extrinsic motivation. Psychological Medicine, 52(10), 1801-1816. https://doi.org/10.1017/S0033291722001611

Nolazco, F. A., Bustamante, E. I., Moreno, R. Y., y Carhuancho, I. M. (2021). Motivación laboral en una empresa de servicios de Lima, Perú. INNOVA Research Journal, 6(1), 162–176. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n1.2021.1455

Paricahua, J. N., Estrada, E. G., Vásquez, L., Zevallos, P. A., Espinoza, B. P., Claros, A. R., Rivera, A., Ulloa, N. J. & Roque, C. E. (2022). Motivational characteristics and eco-efficiency attitude among workers at the Peruvian Public University. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 41(8), 579-583. https://doi.org/10.5281/zenodo.7444058

Quispe, G. C., Durán, V. H., Benites, A. A., y Bringas, V. Y. (2023). Motivación laboral en Pymes del sector construcción, Lima. Revista Venezolana de Gerencia, 28(101), 113-125. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.101.8

Rubio, A. A. (2021). Condiciones organizacionales y humanas que afectan la eficiencia en términos de calidad de vida laboral en organizaciones públicas de gestión marítima. Caso: grupo de desarrollo humano de la Dirección General Marítima (Dimar) [Tesis de maestría]. Universidad Externado de Colombia. https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.4792

Samamé, L. (2016). Virtudes judiciales y empatía. Prometeica - Revista de Filosofía y Ciencias, (12), 63-79. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/100544

Ventura-León, J. y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/journal/773/77349627039/html/

Wirtz, J. (2022). Essentials of services marketing. 4ª ed. Pearson Education Limited.

Worthy, B. (2022). Why Is empathy important to customer success? Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2022/10/12/why-is-empathy-important-to-customer-success/?sh=29e11cd83e12

Zeithaml, V. A., Parasuraman, A. & Berry, L. L. (1990). Delivering quality service: Balancing customer perceptions and expectations. Free Press.

Published

2024-08-06

How to Cite

Alzamora-Lázaro, C. V., Ludeña-Travi, J. P., & Salas-Canales, H. J. (2024). Impact of work motivation on quality of care in a Peruvian restaurant chain: Case Ate branch in Lima-Peru, 2023. Revista científica En Ciencias Sociales - ISSN: 2708-0412, 6, 01–10. https://doi.org/10.53732/rccsociales/e601114