Continuous teacher training and educational transformation processes in Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.91

Keywords:

training, education, educational policy, teachers, learning processes, Paraguay

Abstract

The educational transformation is a process of participatory, democratic and national dialogue in the Paraguayan educational system, with the purpose of building a national agreement on Paraguayan education, defined in a national educational transformation plan and road map, which address the necessary transformations. In this field throughout the country, according to the objectives and goals defined in the short, medium and long term of the year 2040. This article aims to be a contribution to the debate on the process of continuous teacher training through educational transformation in Paraguay. The documentary analysis technique was adopted, based on the review of official documents such as the National Plan for Educational Transformation 2030 (PNTE-2030) and others related to continuous teacher training. Definitely, the PNTE-2030 proposes advances on teacher policy with emphasis on the evaluation of teacher performance and has strategies to improve the teaching career and professional development. However, other aspects should be considered, such as the search for improvement in teacher training institutions in order to promote a culture of innovation, professional autonomy, use of ICT and collaborative work among teachers themselves.

References

Alliaud, A. (2014). Los sistemas de Formación Docente en el MERCOSUR. Planes de estudio y propuestas de formación continua. Programa de Apoyo al Sector Educativo del MERCOSUR (PASEM). Teseo-OEI.

Ávalos, B. (2007). Formación docente continua y factores asociados a la política educativa en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo.

Caballero, F. (2020). Las innovaciones necesarias en el modelo de Formación Docente Inicial de Paraguay. Núcleos de análisis y discusión. Estudios Paraguayos, 38(1), 283-305.

Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., y Valle, J. (2016). Investigación en Educación Comparada: pistas para investigadores nóveles. Estudios e Investigaciones.,7(9).

Congreso de la Nación Paraguay. (2017). Ley Nº 5749 Establece la Carta Orgánica del Ministerio de Educación y Ciencias. https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/5260/ley-n-5749-establece-la-carta-organica-del-ministerio-de-educacion-y-ciencias

Calvo, G. (2020). Políticas del sector docente en los sistemas educativos de Amárica Latina. Estado del arte de investigación a la política. UNESCO-IIPE.

Cuenca, R. (2018). Cuestión docente en América Latina y el Caribe: tendencias y desafíos. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/10-R-Cuenca-cuestion-docente-ALC-ESP.pdf

Elías, R., Walder, G., y Bareiro, L. (2019). Marchas y contramarcas de los Institutos de Formación Docente de Paraguay (1970 - 2017). Praxis Educacional. DOSSIÊ TEMÁTICO, 8.

Fondo para la Excelencia de la Educación y la Investigación. (2022). Transfomación Educativa. http://www.feei.gov.py/?p=1498

Lion, C. (2020). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de casos inspiradores. IIPE - UNESCO.

Marcelo, C., y Vaillant, D. (2015). El ABC y D de la Formación Docente. Narcea S. A. de Ediciones. Programa de Capacitación de los educadores para el mejoramiento de los aprendizajes de niños, niñas, jóvenes y adultos a nivel nacional. (2022). http://www.feei.gov.py/?p=3190

Rivas, A. (2019). ¿Quién controla el futuro de la educación?. Siglo Veintiuno Editores Argentina Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. (2019). Docentes. UNESCO - IIPE.

Transformación Educativa (2022). Diseño de la Estrategia de Transformación Educativa Paraguay 2030. Segundo Acuerdo. Documento para el Debate Público. Disponible en https://www.transformacioneducativa.edu.py/_files/ugd/39c664_1574b22b535a49e0bd3435421e8d075e.pdf

Transformación Educativa (2021a). Primer acuerdo para el Diseño de la Estrategia de Transformación Educativa Paraguay 2030. https://www.transformacioneducativa.edu.py/_files/ugd/39c664_9abbc9d26ac34ab09d6cb7d6b49eed73.pdf

Transformación Educativa (2021b). Análisis del sistema educativo paraguayo. Diagnóstico técnico para contribuir al debate sobe educación en Paraguay, como parte del proceso de Transformación Educacional 2030. Eje Desarrollo Profesional del Educador. MEC.

Vezub. (2019). Las políticas de Formación Docente Continua en América Latina. Mapeo Exploratorio en 13 países. Análisis comparativos de políticas de educación. UNESCO-IIPE-SITEAL.

Published

2023-05-06

How to Cite

Rodas Garay, C. D. (2023). Continuous teacher training and educational transformation processes in Paraguay. Revista científica En Ciencias Sociales - ISSN: 2708-0412, 5(1), 91–101. https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.91