Analysis of the accreditation records of the administration career with face-to-face modality through the quality matrix of the national model for accreditation of higher education in Paraguay, 2019-2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.60

Keywords:

higher education, educational quality, accreditation, administration, evaluation, Paraguay

Abstract

The objective is to analyze accreditation records of the administration career under the face-to-face modality through the quality matrix of the national accreditation model of higher education in Paraguay, 2019-2021. It was based on a quantitative, cross-sectional, exploratory and descriptive investigation. 8 records corresponding to 8 universities in Paraguay were analyzed. The inclusion criteria were: accreditation records of the administration career under the current national model for Higher Education Institutions (HEIs) during the period 2019-2021. The instrument consisted of a checklist with the 5 dimensions and X indicators established in the matrix of the self-assessment report. The most relevant results were: the dimensions that lead with the highest degree of compliance were: D3 People (92.4%) and D4 Resource (79.8%) and some of the items that have met 100% correspond to " Knowledge of the Graduation Profile and career objectives”, “Efficient admission mechanisms” and “Adequate teaching-learning process”. The only item with 100% non-compliance is "The positions defined in the organizational structure are covered". It is concluded that HEIs should seek academic excellence by satisfying students and society by minimizing weaknesses.

References

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. (2018). Modelo Nacional de Evaluación y Acreditación: Mecanismo de Evaluación y Acreditación de Carreras de Grado. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/8915/3297/2613/Mecanismo_de_Evaluacion_de_Carreras_de_Grado.pdf

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. (2014a). Modelo Nacional de Evaluación y Acreditación: Mecanismo de Evaluación y Acreditación Institucional. http://www.aneaes.gov.py/aneaes/datos/Mecanismo/01_Mecanismo_de_evaluacion_institucional.pdf

Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. (2014b). Modelo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior: Mecanismo de Evaluación y Acreditación de Carreras de Grado. http://www.aneaes.gov.py/v2/application/files/1615/3356/6365/Criterios_de_calidad_Administracion.pdf

Bonifaz Aranda, E. F., y Barba, E. (2019). La calidad de la educación universitaria: una visión desde el direccionamiento y la gestión estratégica. bol.redipe ;8(3),106-1. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i3.699

Camacaro, P. R. (2010). Hacia la epistemología de la gerencia. Contribuciones a la Economía. https://www.eumed.net/ce/2010a/prc.htm

Chacón Díaz, L. F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro enColombia. Educación y ciudad, (36), 35-49. https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120

David Martínez, L., Pérez Fernández, A., Pat Fernández, L. A., y García Rodríguez, J. F. (2020). La importancia de la calidad en la universidad pública. La percepción del estudiante en la Universidad Autónoma del Carmen. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), e038. https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.658

Dos Santos, M. A. (2016). Calidad y satisfacción: el caso de la Universidad de Jaén. Revista de la Educación Superior, 45(178), 79-95. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.02.005

Juliá, J. F., Pérez, J. A. y Meliá, E. (2014). El cambio necesario de la universidad española, ante un nuevo escenario económico. Interciencia, 39(1), 60-67. http://hdl.handle.net/10251/65526

Kwan Chung, C. K. (2022a). Actividades intramurales y extramurales como factores críticos de éxito en la formación del estudiante en las universidades del Paraguay. Revista Multidisciplinar UP, 3(1), 33–37. https://www.upacifico.edu.py:8043/index.php/Rev_MUP/article/view/281

Kwan Chung, C. K. (2022b). Rol docente y estrategias didácticas innovadoras con énfasis en investigación. Revista Multidisciplinar UP, 3(2), 78–81. https://www.upacifico.edu.py:8043/index.php/Rev_MUP/article/view/319

McCowan, T. (2018). Quality of higher education in Kenya: Addressing the conundrum. International Journal of Education Development, 60(1), 128-137. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.11.002

Morales Requenes, C. A., y Rueda Araya, D. (2019). Aproximaciones teóricas a la calidad de la docencia universitaria. Rev. Cubana Edu. Superior, 38(2). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n2/0257-4314-rces-38-02-e2.pdf

Ramírez-Fernández, R., Machado-Licona, J., y Fernández-Ramírez, O. (2019). Calidad en la educación universitaria, desde el programa de ingeniería de sistemas: una visión cualitativa de la educación superior. Revista Científica Anfibios, 2(2), 41-50. https://doi.org/10.37979/afb.2019v2n2.49

Vásquez, M. (2007). La Calidad, el concepto actual que debe ser manejado adecuadamente por los gerentes y funcionarios de toda organización. http://www.degerencia.com/articulo/la_calidad,_el_concepto_actual

Published

2023-05-06

How to Cite

Barreto, E. (2023). Analysis of the accreditation records of the administration career with face-to-face modality through the quality matrix of the national model for accreditation of higher education in Paraguay, 2019-2021. Revista científica En Ciencias Sociales - ISSN: 2708-0412, 5(1), 60–66. https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.60