Optimization of Facebook in accommodations of the Paraguarí department in Paraguay, 2021
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/04.02.2022.27Keywords:
social media, services, tourism, tourist industry, service industries, ParaguayAbstract
The research lies in analyzing whether the publications on the Facebook pages of the accommodation service providers in the department of Paraguarí meet some criteria to optimize their presence on the social network and obtain a greater number of followers. It was based on a quantitative cross-sectional study and descriptive level. The study population consisted of 16 establishments registered as of October 2021 in the REGISTUR. As inclusion criteria, it is established that they provide accommodation, have the social network Facebook, and not be tourist inns. A checklist (13 criteria distributed in 3 variables) was brought as a data collection instrument: State Publications (6), Image Publications (4) and Link Publications (3). The most outstanding results denote that Facebook pages are mostly used to upload images (77%), to a lesser extent, considering the publication of statuses important (37%) and the use of links is almost nil -linking to other websites (7 %). It is concluded that the main aspects to optimize the presence of companies in the Facebook social network are not considered, probably due to ignorance of its utilities and uses, in order to increase the visibility of their establishments.
References
Altamirano Benítez, V. P., Túñez López, J. M., y Valarezo González, K. P. (2016). Promoción turística 2.0. Análisis de las redes sociales de los gobiernos iberoamericanos. Opción, 32(9), 32-53. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048482002
Carballo Fuentes, R., Moreno-Gil, S., León González, C., y Brent Ritchie, J. (2015). La creación y promoción de experiencias en un destino turístico. Un análisis de la investigación y necesidades de actuación. Cuadernos de Turismo (35), 71-94. https://www.redalyc.org/pdf/398/39838701003
Chamorro Marín, R. (2018, 16 de agosto). La imparable transformación del turismo. https://www.computerworld.es/tecnologia/la-imparable-transformacion-del-turismo
Díaz de Castillo, S. A., y Romero Arévalo, N. (2021). Estrategias y herramientas de marketing en redes sociales en la industria de hotelería sostenible en Colombia: evaluación y comparación. https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/4327/ADM_1072673666_2021_2.pdf?sequence=4
Feitosa, W. R., Tolentino, D., Pedroso, M., y Gianocário, G. (2019). El uso de las redes sociales para posicionar un destino turístico: el caso de la ciudad de Guararema y sus visitantes del día. Turismo Visao e Acao, 396-416. https://www.redalyc.org/journal/2610/261061061009/261061061009.pdf
Fundación Orange. (2016). La Transformación Digital en el Sector Turístico. Fundación Orange. https://www.fundacionorange.es/wp-content/uploads/2016/05/eE_La_transformacion_digital_del_sector_turistico.pdf
González, N. (2019). La importancia de las redes sociales como instrumento de promoción turística. El caso de la ciudad de Segovia. [Tesis de Grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/43539/TFG-N.%201433.pdf;jsessionid=459DFC21C3B669B7022B807007353981?sequence=1:
Hernández, N., y C. N. (2020, 21 de septiembre). La digitalización como aliada del turismo frente a la crisis. https://estardondeestes.com/movi/es/articulos/la-digitalizacion-como-aliada-del-turismo-frente-a-la-crisis
Instituto Valenciano de Tecnologías Turísticas. (2014). Manual Operativo de Redes Sociales para Destinos Turísticos. El Santo Comunicación. https://www.entornoturistico.com/wp-content/uploads/2017/04/Manual-Operativo-de-Redes-Sociales-Para-Destinos-Tur%C3%ADsticos-PDF.pdf
Larrea, E. (2020, 20 de agosto). La fotografía turística un componente clave en la promoción de un destino. https://www.escafandra.news/la-fotografia-turistica-un-componente-clave-en-la-promocion-de-un-destino/#:~:text=La%20fotograf%C3%ADa%20tur%C3%ADstica%20creada%20para,fotograf%C3%ADa%20o%20imagen%20tur%C3%ADstica%20proyectada
Madrigal, S., Alfaro, G., y Madrigal Moreno, F. (2018). Apropiación de las redes sociales en el sector turístico en Morelia, México. Espacios, 39(19), 1-9. https://www.revistaespacios.com/a18v39n19/a18v39n19p04.pdf
Margaryan, H. (2012). Las redes sociales como medio de promoción turística para hoteles: estudio de caso de dos hoteles de la ciudad de Gandía. [Tesis de Grado, Universidad Politécnica de Valencia]. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/18263/TFG%20Hayka%20definitivo%201.pdf
Mellinas, J. (2011). Redes Sociales y Turismo. Aproximación al caso de los hoteles de la Región de Murcia. https://repositorio.upct.es/bitstream/handle/10317/1831/tfm4.pdf:
Mendes Thomaz, G., Biz, A. A., y Gândara, J. M. (2013). Innovación en la promoción turística en medios y redes sociales. Un estudio comparativo entre destinos turísticos. Estudios y Perspectivas en Turismo, 22, 102-119. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17322013000100006
REGISTUR. (2021). ¡Bienvenido al Registro Nacional de Prestadores de Servicios Turísticos del Paraguay!. https://registur.gov.py/registur/
Sánchez Jiménez, M. Á., Fernández Alles, M. F., y Mier-Terán Franco, J. J. (2020). El uso y la importancia de las redes sociales en el sector hotelero desde la perspectiva de los responsables de su gestión. Investigaciones Turísticas (20), 50 - 78. https://doi.org/10.14198/INTURI2020.20.03
Secretaria Nacional de Turismo. (2018a). Plan Maestro de Desarrollo Sostenible del Sector Turístico del Paraguay 2019 – 2026. https://www.senatur.gov.py/application/files/2315/3502/1798/Plan_Maestro_SENATUR_2019-2026.pdf
Secretaria Nacional de Turismo. (2018b). Memoria Institucional 2013 - 2018. https://www.senatur.gov.py/application/files/7115/3502/3070/Memoria_Institucional_SENATUR_2013-2018.pdf
Servicio Nacional de Turismo de Chile. (2018). Manual de Diseño de Experiencias Turísticas. https://www.sernatur.cl/wp-content/uploads/2018/11/MDD-Manual-de-Experiencias-Turi%CC%81sticas-1.pdf
Siqueira, A. (2020, 25 de mayo). Fanpage de Facebook: qué es y por qué tu empresa debe tener una.[Facebook]. https://www.rdstation.com/es/blog/fanpage-facebook/
Sutty, H., y Kwan, C. (2021). Adopción de e-commerce en el sector hotelero: análisis de los sitios web de los hoteles localizados en la zona cosmopolitan de Asunción - Paraguay. Año 2019. Población y Desarrollo, 53(27), 79-87. https://revistascientificas.una.py/index.php/RE/article/view/2127
Sutty, H. (2021). Principales planes de viajes post COVID-19 en Paraguay. Revista Científica en Ciencias Sociales, 3(1), 16-24. https://doi.org/10.53732/rccsociales/03.01.2021.16
Torrado Rodriguez, G., y Blanco Gregory, R. (2019). Uso de Intenet y Redes Sociales para la práctica turística. Caso de Extremadura. Revista Extremadura de Sociología ALMENARA, 120-153.
Vera, R., Veloz, F., y Párraga, Y. (2021). Uso de Facebook en la promoción de hoteles categoría lujo de Manta en tiempo de COVID-19. Siembra, 8(1), 1-13. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/siembra/v8n1/2477-8850-siembra-08-01-02842.pdf