Digital skills of university professors at a private university in Asunción-Paraguay, before and during the COVID-19 pandemic, 2021
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.52Keywords:
Teaching method, information skills, teaching personnel, university, pandemics, ParaguayAbstract
The objective of the research is to analyze the digital skills of university professors at a private university in Asunción-Paraguay, before and during the COVID-19 pandemic, 2021. It was based on a quantitative, cross-sectional and descriptive study. 51 undergraduate teachers from a private university located in Asunción were surveyed, for convenience using Google form via WhatsApp in 2021. The inclusion criteria were: active undergraduate teachers, belonging to the institution taken as the subject of study and with participation voluntary. The instrument consisted of three variables, five dimensions and 26 items. The most relevant results were: 94.1% planned their classes, 31.3% knew Moodle and only 17.6% used Zoom before the pandemic. Currently, the degree of knowledge about the use of Zoom (x̄=3.8) and Moodle (x̄=3.6) have had the highest scores, however, the use of Blackboard (x̄=1.4) remains with the highest scores. lower score. It is concluded that it is important that institutions train teachers on the basic and existing office tools from the moment they enter the university. In addition, it should be remembered that the circumstances generated by the COVID-19 pandemic accelerated the process of changes in the modality of higher education.
References
Alegre Brítez, M. A., y Kwan Chung, C. K. (2022). Formación basada en competencias en la educación superior. Algunas consideraciones conceptuales. Revista Científica - Pedagógica Kuaapy Ayvu, 11(11), 87-108. http://www.inaesdi.edu.py/Revistas/index.php/ayvu/article/view/129
Atarama, T. (2020). La educación virtual en tiempos de pandemia. UDEP. Universidad de Piura. https://www.udep.edu.pe/hoy/2020/04/la-educacion-virtual-en-tiempos-de-pandemia/
BBC News Mundo (2020). Coronavirus: 11 plataformas de educación online gratuitas y en español que los países nórdicos liberaron por la pandemia. https://www.bbc.com/mundo/noticias-52208975
Belloch, C. (2012) Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line]. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf
Caballero, K., y Bolívar, A. (2015). El profesorado universitario como docente: Hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. REDU. Revista de docencia Universitaria, 13(1), 57- 77. http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/900/public/900-3924-1-PB.pdf
Cabral-Torres, M. E., y Kwan-Chung, C. K. (2022). Factores que inciden en la implementación del e-learning en los colaboradores de una telefonía móvil en Paraguay. Rev. ciente. UCSA, 9(3), 15-22. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.03.015
Cardozo, S., Jara, Ángela, y Kwan Chung, C. K. (2021). Percepción de los estudiantes de la Universidad San Ignacio de Loyola sobre cursos virtuales durante la pandemia de la COVID-19, 2020. Revista científica en Ciencias Sociales, 3(1), 25–33. https://doi.org/10.53732/rccsociales/03.01.2021.25
Cañete Estigarribia, D. L., Cáceres Rolín, E. D., Soto-Varela, R., y Gómez García, M. (2021). Educación a distancia en tiempo de pandemia en Paraguay. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (76), 186-196. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1889
Consejo Nacional de Educación Superior (CONES). (23 de Marzo de 2020). Comunicado N° 7 / 2020: El CONES establece la facultad de aplicar herramientas digitales a distancia para las Instituciones de Educación Superior en el marco de la Emergencia Sanitaria establecida por las autoridades competentes.
http://www.cones.gov.py/el-cones-establece-la-facultad-de-
aplicar-herramientas-digitales-a-distancia-para-las-instituciones-de-educacion-superior-en-el-marco-de-la-emergencia-sanitaria-establecida-por-las-autoridades-compete/
Delgado Fernández, M., y Solano González, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista Electrónica - Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=44713058027
Failache, E. K., y Machado, A. (2020). La educación en tiempos de pandemia. Y el día después. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12185
Ferrari, M., Martins, J. y Theodoro, V. (2020). Enseñanza y aprendizaje en las carreras de Relaciones Públicas de Brasil: incorporación de plataformas digitales. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 311–327. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.7
Ferreras Fernández, T. (2016). Visibilidad e impacto de la literatura gris científica en repositorios institucionales de acceso abierto. Estudio de caso bibliométrico del repositorio Gredos de la Universidad de Salamanca. [Tesis de Grado]. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/10366/132444/1/GRIAL_Ferreras-Fernandez_Tesis.pdf
García Peñalvo, F., Seoane, A. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Educaction in the Knowledge Society, 16(1). https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
González, A., Barletta, C., Mónaco, M. P., Sadaba, A. I., Martin, M., y Chicote, G. G. (2013). Aula aumentada: Proyecto blogs de cátedras de la UNLP. Question/Cuestión, 1(39), 11-18. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/29691/Documento_completo.pdf?sequence=1
Hilera González, J. R., y Campo Montalvo. E. (2015). Guía para crear contenidos digitales accesibles: Documentos, presentaciones, vídeos, audios y páginas web. Universidad de Alcalá. http://www.esvial.org/?dl_id=124
Kwan, C., García, R. (2014). Factores Críticos de Éxitos en busca de la Ventaja Competitiva dentro del Comercio Electrónico: un estudio empírico en las Empresas Paraguayas. Journal of Information Systems and Technology
Management, 11(1), 33-52. https://doi.org/10.4301/S1807-17752014000100003
Kwan Chung, C. K. (2021). Impacto del coronavirus en la educación superior paraguaya.
Revista científica En Ciencias Sociales, 2(1), 6–7. https://doi.org/10.53732/rccsociales/02.01.2020.6
Martínez Garcés, J., y Garcés Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39). 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Quezada, M. del P., Castro, M. del P., Oliva, J. M., Gallo, C. I. y Quezada, G. A. (2020). Alfabetización digital como sustento del teletrabajo para docentes universitarios: hacia una sociedad inclusiva. Revista Conrado, 16(77). 332-337. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600332
Prete, A. D., Cabero Almenara, J. y Halal Orfali, C. (2018). Motivos inhibidores del uso de Moodle en docentes de educación superior. Revista científica iberoamericana de tecnología educativa, 7 (2), 69-80. https://hdl.handle.net/11441/81058
Sánchez, M. E., Moguel, D.E., Magaña, K. G., Mijangos, A. I. y Santos, Á. (2021). Impacto de las plataformas educativas virtuales en el aprendizaje de los estudiantes de las licenciaturas de Gastronomía, Mercadotecnia, Turismo y Ciencias de la Comunicación del Instituto Campechano ante la pandemia del COVID-19. Revista I.C. Investig@cción, 10(20), 153-191. https://revistaic.instcamp.edu.mx/volumenes/volumen20?doc=2448-5500-icinvest-10-20-153
Sequera Buzarquis, M. (2020). La educación virtual y la infraestructura de Internet en Paraguay. Tecnología y comunidad. https://www.tedic.org/la-educacion-virtual-y-la-infraestructura-de-internet-en-paraguay/
Servin, N. (2015). La educación superior del paraguay en la actualidad. Modulo tecnología educativa 2015. https://moduloteconologiaeducativa2015.wordpress.com/2015/07/14/la-educacion-superior-del-paraguay-en-la-actualidad/
Vargas Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas Tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1), 88–94. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762019000100013&lng=es&tlng=es