Scientific research’s interest in students from a private university of Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/04.02.2022.52Keywords:
research, Paraguay, science, knowledge, methodology, universitiesAbstract
The study aims to analyze the interest in scientific research in students of a private university in Paraguay. It was based on a quantitative, cross-sectional and descriptive approach. The population was made up of 1,233 students from three faculties, with a sample of 243 (108 Business Sciences and Technology FCEyT; 81 Social Sciences, Law and Humanities FCS, JyH and 54 Health Sciences FCS). An online survey was applied with five items of basic information and 10 questions organized in: knowledge of the activities of scientific researchers (=3.89); interest in creating knowledge and technology (=4.06); interest in solving problems of the career they are studying (=4.14), the sampling was for convenience and the data was collected in 2021. Other results show that the students of FCS, JyH presented greater interest in scientific research; there were no significant differences regarding sex and; the concentration of the mean is found in two items: In a few years I see myself solving problems in my profession with Mean=4.41, SD=0.77 and In a few years I see myself creating new knowledge in my profession with Mean=4.36, SD=0.75. It is concluded that university students from all faculties presented high levels of interest in scientific research.
References
Alarco, J. J., Changllio-Calle, G. y Cahuana-Salazar, M. (2017). Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educación médica, 18(1), 67-73. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.04.004
Aldana de Becerra, G. M. y Joya Ramírez, N. S. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, (14), 295-309. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39622094012
Arechavala Vargas, R. (2011). Las universidades y el desarrollo de la investigación científica y tecnológica en México: una agenda de investigación. Revista de la Educación Superior, 40(158), 41-57. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000200003
Bendezú Quispe, G., Hurtado Horta, S., Medina Saravia, C. E. y Aguilar León, P. (2015). Apreciación sobre capacitación en investigación y publicación científica en estudiantes universitarios. Investigación en educación médica, 4(13), 50-51. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572015000100009
Copello, M. I. (2010). Práctica docente extramuros universitarios: Medios digitales facilitando el proceso reflexivo-dialógico. Tendencias Pedagógicas (16), 131-156. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1947
Dáher Nader, J. E., Panunzio, A. P. y Hernández Navarro, M. I. (2018). La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. Edumecentro, 10(4), 166-179.
Escobar, G. S. (2017). Interés, conocimientos, recursos y limitaciones de los estudiantes de la carrera de Medicina de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil en la Investigación Científica, semestre B, 2014 [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio UCSG.
Kwan Chung, C. K. (2022). Actividades intramurales y extramurales como factores críticos de éxito en la formación del estudiante en las universidades del Paraguay. Revista Multidisciplinar UP, 3(1), 33–37. https://www.upacifico.edu.py:8043/index.php/Rev_MUP/article/view/281
Mayta-Tristán, P., Cartagena-Klein, R., Pereyra-Elías, R., Portillo, A., & Rodríguez-Morales, A. J. (2013). Apreciación de estudiantes de Medicina latinoamericanos sobre la capacitación universitaria en investigación científica. Revista médica de Chile, 141(6), 716-722.
Mayz, J., y Pérez, J. (2002). ¿ Para qué hacer investigación científica en las universidades venezolanas?. Investigación y Postgrado, 17(1), 159-171.
Rojas Betancur, H. M. (2009). Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 1595-1618. http://www.umanizales.edu.co/revistacinde/index.html
Rojas Crotte, I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de educar, 12(24), 277-297. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31121089006
Ruíz Bolívar, C., y Torres, V. (2002). Actitud hacia el aprendizaje de la investigación: conceptualización y medición. Revista Educación y Ciencias Humanas, 10(18), 69-93.
Valenzo-Jiménez, M. A., Lázaro-López, D. A., Martínez-Arroyo, J. A., y de la Cruz, A. G. Z. (2019). Interés científico de los universitarios: cambios en los ciclos académicos. Mercados y Negocios, (40), 85-104. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=571860888006