PERCEPTION OF VIRTUAL CLASSES OF DENTISTRY STUDENTS DURING COVID-19
Perception about virtual classes of dental students of the National University of Concepción during COVID-19, 2020
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/04.01.2022.54Keywords:
Evaluación, aprendizaje en línea, estudiante universitario, educación a distancia, proceso de aprendizaje, método de enseñanzaAbstract
COVID-19 generated the need to apply virtual education. This work aims to evaluate the development of virtual classes of the Faculty of Dentistry of the National University of Concepción during the isolation by covid-19 from the perspective of the students, year 2020, with a quantitative, descriptive, non-experimental approach, sample for convenience, being n=55. Self-administered electronic forms were applied, which was validated by expert judgment. The conclusions were reached: the students are satisfied with the teaching/learning process for the development of theoretical or conceptual virtual classes, but affirm that these cannot replace face-to-face classes, claim to generate new knowledge and are not very satisfied with the development of procedural skills. Saving time is the most outstanding advantage, among the disadvantages it was observed, due to the multiple distractors that are generated. The factors that affect the development of virtual classes are the lack of motivation to learn more about the different subjects, and for the participation of virtual classes by teachers; as well as the poor Internet connection and the lack of management for the use of Blogs as a form of collaborative work and analysis.
References
Aguilar Valle, M. (2014). Influencia de las aulas virtuales en el aprendizaje por comptencias de los estudiantes del curso de internado estomatologico de la Facultad de Odontología de la Universidad de San Martin de Porres. [Tesis de Doctorado]. Universidad San Martin de Porres. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/1069/aguilar_vm.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aguirre, I., y Griffin, Y. (2012) Diseño de un modelo pedagógico-didáctico para el aprendizaje en línea. IV Congreso de la Universidad Tecnológica de Panamá. https://ciditic.utp.ac.pa/documentos/2012/pdf/home_DMPD.pdf
Aquino-Canchari, C. R., y Medina-Quispe, C. I. (2020). COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 39(2), 2–5. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/758/pdf
Arrieta, M., Aguas Núñez, R., Villegas, E., y Buelvas Ferreira, K. (2019). Convergencia de procesos de docencia universitaria: El uso de la aplicación Teams de Microsoft. X Congreso Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas.
Bara, F. E. (2020). COVID-19 : La universidad debe renovarse en un entorno virtual sin perder su esencia. The Conversation, 3–5. http://hdl.handle.net/2445/158237
Bicudo, S. F., Da Silva, I. R., Ricardi León, I. O., Nogueira, T., De Paula, M. T. D., y Prado, M. S. (2008). Metodología para la construcción de objetos de aprendizaje para educación a distancia. X Encuentro Internacional Virtual Educa Zaragoza. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/10951.pdf
Bullón, P., Cabrero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. del C., Machuca Portillo, G., Marín Díaz, V., Pérez Díez de los Ríos, J. L., y
Pérez García, R. (2020). Competencias tecnológicas del profesorado de la Facultad de Odontología de la Universidad de Sevilla. Publidisa S.A. http://hdl.handle.net/11441/32274
Cáceres-Piñaloza, K. F. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
Castillo Blanco, S. L. (2011). Factores que se deben considerar al implementar estrategias de educación virtual en odontología. Universitas Odontológicas, 30(65), 97–103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3891639
Universidad Nacional de Concepción - Facultad de Odontología. (2020). Plan de contingencia educativa de la FOUNC ante
la emergencia sanitaria covid-19. http://founc.edu.py/files/reglamentos/plan_de_contingencia.pdf
Hughes, J. M., Fallis, D. W., Peel, J. L., & Murchison, D. F. (2009). Learning styles of orthodontic residents. J Dent Educ.
(3), 319-327.
Instituto de Investigadores sobre la Universidad y la Educación. (2020). Educación y pandemia: una visión académica, México, UNAM. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social. (2020). Decreto N° 3442/2020: por el cual se dispone la implementación de acciones preventivas ante el riesgo de expansión del coronavirus (COVID-19) al territorio nacional https://www.mtess.gov.py/application/files/4415/8392/7375/DECRETO3442_724d4w8w.PDF
Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social. (2020). Resolución N° 90/2020: por la cual se establecen medidas para mitigar la propagación del coronavirus (COVID-19). https://www.mspbs.gov.py/dependencias/portal/adjunto/5a7857-RESOLUCIONSG90COVID19.pdf
Miranda González, K. (2014). Uso de aplicaciones móviles para la enseñanza de anatomía dental. IDental, 7(1), 62–71.
Moreno Fernández, A. M., Iglesias Linares, A., y Yáñez Vico, R. (2013). Experiencia docente en base a técnicas de autoevaluación y razonamiento clínico odontológico por medio de las TIC. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (42), 37–49. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36825582004
Núñez Rojas, N. (2011). La Webquest, el aula virtual y el desarrollo de competencias para la investigación. Revista Iberoamericana de Educación, 55(1), 1-13. https://doi.org/10.35362/rie5511628
Orellano, C. (2012) Uso de los espacios virtuales para la docencia en cursos de pregrado de Medicina. Rev Med Hered, 23(3),188-192.
Ruiz-Parra, A. I., Ángel-Müller, E., y Guevara, O. (2009). La simulación y el aprendizaje virtual. Tecnologías complementarias para la educación médica. Rev Fac Med Unal, 57(1), 67-79
Suárez Castro, R. M., Rodriguez Rubiano, Y. A., y Muñoz Padilla, N. (2017). Análisis de percepción sobre estrategias administrativas y el impacto en la productividad laboral. Revista Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información, 4(8),61-67.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (s.f.). COVID-19: la pandemia. La humanidad necesita liderazgo y solidaridad para vencer a COVID-19. https://www.py.undp.org/content/paraguay/es/home/coronavirus.html
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (s.f.). La educación transforma vidas. https://es.unesco.org/themes/education
Villafuerte Holguín, J. S., Bello Piguave, J. E., Pantaleón Cevallos, Y., y Bermello Vidal, J. O. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE, 8(1), 134–150.