Incidence of the use of ICT in meaningful learning during COVID-19 at the National University of Villarrica del Espíritu Santo, Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/04.02.2022.18Keywords:
learning, pandemic, technology, education, ICT, teacherAbstract
The objective is to describe the incidence of the use of ICT in meaningful learning during the COVID-19 pandemic at the National University of Villarrica del Espíritu Santo, Paraguay. It was based on a mixed cross-sectional and descriptive approach. The sample consisted of 26 teachers and 107 students from the Business Administration and National Public Accountant careers. The inclusion criteria were being active, belonging to one of the two careers and voluntary participation. Interviews were conducted with teachers (11 questions) and surveys with students (6 questions) sent via WhatsApp, both for convenience in 2021. The tool most frequently used by teachers is the Moddle Platform (68%), the most frequently used resource for distribution of the contents in PDF (60%) and implementation of individual activities (56%). In addition, the students affirm that virtual education is neither better nor worse than face-to-face education (61%) but confirm that technological tools collaborate with the development of learning (83%). It is possible to achieve significant learning in students through the use of ICT in the virtual modality. Finally, factors that must be taken into account are: digital skills of the teacher and; technological infrastructure in educational institutions
References
Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TICs en el ámbito educativo: riesgos y oportunidades. Tecnología y Comunicación Educativas, 21(45), 4-19. https://biblat.unam.mx/hevila/Tecnologiaycomunicacioneducativas/2007/vol21/no45/1.pdf
Castellanos Adarme, M. E., Nieto Sánchez, Z. C., y Parra López, H. M. (2020). Interpretación de las competencias digitales profesorales presentes en el contexto universitario. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(1), 41-51. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i1.518
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Informe COVID – 19: La educación en tiempo de la pandemia de COVID 19. CEPAL – UNESCO. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: la emergencia, el compromiso y la espera. CLACSO - UNIPE http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf
Fernández, J. M. (2011). Multimodalidad y calidad educativa: los retos de construcción de conocimiento disciplinar en ambientes mediados por tecnología digital. XII Encuentro Internacional Virtual Educa. México, D. F.
González, D. P. G., Herrera, D. G. G., Berrezueta, L. B. C., y Álvarez, J. C. E. (2020). Herramientas tecnológicas aplicadas por los docentes durante la emergencia sanitaria COVID-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 332-350. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610735
González Jaimes, E. I. (2020). Guía de enseñanza para el aprendizaje exitoso en educación a distancia universitaria. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.750
Legarda-López, N. C. (2021). Didácticas funcionales vs. enseñanza tradicional con clase expositiva en el ámbito universitario. Revista UNIMAR, 39(2), 268-286. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art13
Mayorga-Ponce, R. B, Martínez-Alamillab, A., y Salazar-Valdezc, D. (2020). Aprendizaje significativo de TICs & COVID-19. Instituto de Ciencias de la Salud. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Educación y Salud Boletín Científico, 9(17), 41-44. https://doi.org/10.29057/icsa.v9i17.6546
Padilla-Beltrán, J. E., Vega Rojas, P. L., y Rincón-Caballero, D. A. (2014). Tendencias y dificultades para el uso de las TIC en educación superior. Entramado, 10(1),272–295. http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v10n1/v10n1a17.pdf
Padilla Meléndez, A., y del Águila-Obra, A. R. (2015). Empleo de moodle en los procesos de enseñanza-aprendizaje de dirección de empresas: nuevo perfil del estudiante en el EEES. Educación XX1, 18(1), 125-146. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/12314/12215http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/12314/12215
Pérez Porto, J., y Merino, M. (2010). Definición de recursos tecnológicos. https://definicion.de/recursos-tecnologicos/
Pinos-Coronel, P. C., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez J. C., y Narváez-Zurita, C. I. (2020). Las TIC como mediadoras en el proceso enseñanza – aprendizaje durante la pandemia del COVID-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 121-142. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.772
Quevedo-Álava, R., Corrales-Moreno, L., Palma-Delgado, G., y Mendoza-Suárez, G. (2020). Psicopedagogía y TIC en período de COVID-19: una reflexión para el aprendizaje significativo. Episteme Koinonia, 3(5), 202-222. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769
Revelo Rosero, J. (2020). Impacto del uso de las TIC como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 1(1), 70-91. https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.764
Rodríguez, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(1), 29-50. http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol3_num1/rodriguez/index.html
Sangrá, A., y Wheeeler, S. (2013). Nuevas formas de aprendizaje informales: ¿O estamos formalizando lo informal?. En: La informalización de la educación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(1), 107-115. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1689
Sandoval, C. H. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24–31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138
Stojanovic Casas, L. (2009). Tecnologías de comunicación e información en educación: Referentes para el análisis de entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación, 33(68), 159-197.
http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142009000300008&lng=es&tlng=es
Villafuerte, J., y Demera, E. (2017). La asociación rural factor impulsor para el cambio de la matriz productiva. Mar Abierto.
https://issuu.com/marabiertouleam/docs/natura_cultura_desarrollo