The scientific research processes in the social sciences
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701201Keywords:
Epistemology, social research, social sciences, social and human sciences, positivism , knowledge managementAbstract
In the current context of the globalized and competitive world, the production of knowledge is essential for the accelerated development of the economy of nations. In this respect, the scientific investigation of social phenomena is fundamental, the realization of which demands the epistemological clarification of the specific nature of the social and spiritual sciences with respect to the other sciences and research processes. The objective is to establish the nature of the social or spiritual sciences, as well as to characterize the positivist and post-positivist, qualitative and holistic integral research paradigms, establishing their principles, categories, lines of development and their respective limitations. For this purpose, the hermeneutic circle method of text analysis is used. The research comprises three sections: the human or spiritual social sciences in the 20th and 21st centuries; the undivided, plural and complex nature of human social reality; and the process of research in the social, human or spiritual sciences from the perspectives of the aforementioned paradigms. The study concludes that the social sciences possess distinctive characteristics that differentiate them from other sciences, and that their research requires qualitative and holistic approaches due to the dynamic, complex and autopoietic nature of social phenomena.
References
Anscombe, G. E. M. (1991). Intención (A. I. Stellino, trad.). Paidós.
Apel, K. O. (1979). Die erkären-verstehen-kontroverse in transzendental-pragrnahsche Sicht. Suhrlcamp.
Balbi, J. (2017). La mente narrativa: hacia una concepción postracionalista de la identidad personal. Paidós.
Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación. Pearson Educación.
Cerdeño, I. y Jaramillo, M. (2017). Las bases de la ciencia: positivismo y postpositivismo. Venezuelan Journal of Maritime Research, 17(1), 93-111. https://surl.li/mohijf
Chinche, S. M. (2022). El problema de la objetividad y la subjetividad en las ciencias sociales. Revista Franz Tamayo, 4(9), 109-132. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v4i9.797
Colle, R. (2016). La ciencia y el espíritu: científicos en busca del alma. Autoedición.
Corona, J. (2018). El sujeto trashumante de la filosofía moderna y las transformaciones de lo real. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 25(2), 59-87. https://doi.org/10.17163/soph.n25.2018.01
Corral, R. (2004). Qué es la subjetividad. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, 1(4), 185-199. https://surl.li/vvwgkj
Delgado, J. A. y Rodríguez, M. I. (2010, 1 de marzo). El nuevo paradigma integral [Conferencia]. 11.º Congreso Virtual de Psiquiatría (Interpsiquis 2010), Cartagena, España. www.interpsiquis.com
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2018) Manual de investigación cualitativa: el campo de la investigación cualitativa (M. E. Perrone, trad.). Gedisa.
Dray, W. H. (1964). Philosophy of history. Prentice-Hall.
Feyerabend, P. (1975). Tratado contra el método: esquema de una teoría anarquista de conocimiento (D. Ribes, trad.). Tecnos.
Gadamer, H. G. (1993). Verdad y método. Ediciones Sígueme.
Grof, S. (1988). Psicología transpersonal: nacimiento, muerte y trascendencia en psicoterapia (E. Tremps, trad.). Kairós.
Guardián-Fernández, A. (2007). El Paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC), Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI).
Guerrero, L. A. (2017). El estudio de la subjetividad: una mirada desde la educación comparada. In Crescendo: Educación y Humanidades, 4(1), 50-71. https://surl.li/owhbyg
Habermas, J. (1973). Technik und wissenschaf als ideologie. Suhrkamp.
Habermas, J. (2012). Teoría y praxis: estudios de filosofía social (S. Mas y C. Moya, trads.). Tecnos.
Hesse, M. B. (2017). Revolutions and reconstructions in the philosophy of science. Haverster Press.
Kaku, M. (2019). Visiones: cómo la ciencia revolucionará la materia, la vida y la mente en el siglo XXI. Debate.
Kerlinger, F. N. y Lee, H. B. (2016). Investigación del comportamiento: métodos de investigación en ciencias sociales (L. E. Pineda e I. Mora, trads.). McGraw-Hill.
Kuhn, T. S. (2017). La estructura de las revoluciones científicas (C. Solís, trad.). Fondo de Cultura Económica.
Lakatos, I. (2011). Historia de la ciencia y sus reconstrucciones racionales (D. Ribes, trad.). Tecnos.
Laszlo, E. (2018). La ciencia y el campo akásico: una teoría integral del todo (S. Rodríguez, ed.; M. De la Pascua, trad.). Nowtilus.
Mardones, J. M y Ursúa, N. (2016). Filosofía de las ciencias humanas y sociales: materiales para una fundamentación científica. Fontamara.
Márquez, E. (2013). La perspectiva epistemológica objetivista y la hegemonía de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. Revista de Investigación, 37(78), 13-50. https://surli.cc/dtzcsl
Martínez, M. (2006). El paradigma emergente: hacia una teoría de la racionalidad científica. Trillas.
Martínez, M. (2017). La investigación cualitativa etnográfica en educación: manual teórico-práctico. Trillas.
Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Dolmen Ediciones.
Maturana, H. (2018). La ciencia y la vida cotidiana: la ontología de las explicaciones científicas. En P. Watzlawick y P. Krieg (comps.), El ojo del observador: contribuciones al constructivismo. (pp. 157-194). Gedisa.
Molina, G. (2012). El método de la nueva ciencia: sus principios y estrategias operacionales. Universidad Nacional Experimental de Los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez).
Morin, E. (2001). El método: la naturaleza de la naturaleza (A. Sánchez, trad.). Cátedra.
Morin, E. (2004). La epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología, (20). https://surl.li/kxyatn
Morin, E. (2016). Ciencia con consciencia (A. Sánchez, trad.). Anthropos.
Muñoz, J. y Velarde, J. (2019). Compendio de epistemología. Trota.
Nubiola, J. (2021). Empirismo lógico, filosofía analítica y pragmatismo. Analítica: Revista de Filosofía, (1), 7-19. https://surl.li/bbjmyr
Nubiola. J. (1999). Neopositivismo y filosofía analítica: balance de un siglo. Acta Philosophica, 8(2), 197-222. https://surl.li/qlqioz
Ochoa, L. F. (2017). Positivismo lógico (Círculo de Viena). Asociación Colombiana para el Avance de la Ciencia.
Ortiz, A. (2016). La ciencia del tercer milenio: hacia un nuevo paradigma epistemológico. Distribooks Editores.
Ortiz, A. (2017). Decolonizar las ciencias sociales: hacia una investigación decolonial. Académica Española.
Ortiz, A. (2018). La objetividad y la subjetividad en la investigación social y humana. Antillas.
Ortiz, A. (2019). Epistemología y ciencias humanas: modelos epistémico y paradigmas. Ediciones de la U.
Ortiz, D. (2012). El conocimiento y su construcción: una reflexión desde la perspectiva sistémica. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, (13), 107-121. https://doi.org/10.17163/soph.n13.2012.04
Packer, M. (2018). La ciencia de la investigación cualitativa (C. de la Cera y P. Torres, trads.). Uniandes.
Padrón, J. (2007). Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el siglo XXI. Cinta de Moebio, (28), 1-28. https://surl.li/xrxlvg
Polit, D. y Hungler, B. (2000). Investigación científica en ciencias de salud: principios y métodos (R. Palacios y G. Féher, trads.). McGraw-Hill Interamericana.
Popper, K. R. (2001). Conocimiento objetivo: un enfoque evolucionista (C. Solís, trad.). Tecnos.
Popper, K. R. (2017). La lógica de la investigación científica (V. Sánchez, trad.). Tecnos.
Popper, K. R. (2018). Los dos problemas fundamentales de la epistemología (M. Albisu, trad.). Tecnos.
Prats, J. (2011). Las ciencias sociales en el contexto del conocimiento científico: la investigación en ciencias sociales: apuntes. Universitat de Barcelona.
Ropa-Carrión, B. (2016). Visión holista e investigación científica. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 89-98. https://surl.li/wlxoxl
Ropa-Carrión, B. y Alama-Flores, M. (2021). La concepción de ciencia desde las cosmovisiones del siglo XXI. Educación y Ciencia, 10(55), 135-157. https://surl.li/ysixxg
Ruiz, J. I. (2019). Metodología de investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Ruiz, A. y Padilla, P. (2012). Los modelos matemáticos en las ciencias sociales. Pensar: Epistemología y Ciencias Sociales, (7), 115-126. https://surl.li/kluctf
Sanmartín, R. (2012). El pensamiento incorporado percepcional-lingüístico-lógico. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, (13), 25-72. https://doi.org/10.17163/soph.n13.2012.01
Schutz, A. (2003). El sentido común y la interpretación científica de la acción humana. En M. Natanson (Comp.), El problema de la realidad social: escritos I (pp. 35-70). Amorrortu.
Segal, L. (2016). Soñar la realidad. El constructivismo de Heinz Von Foerster (F. Meler-Ortí, trad.). Paidós.
Sheldrake, R. (1990). La presencia del pasado: resonancia mórfica y hábitos de la naturaleza (M, Martí, trad.). Kairós.
Taylor, Ch. (1964). The explanation of behavior. Routledge.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2015). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados (J. Piatigorssky, trad.) Paidós.
Vargas, D. (2014). Parametrización de la subjetividad en las ciencias sociales. Universidad Nacional Autónoma de México.
Vasilachis, I. Ameigeiras, A., Chernobilsky, L., Giménez V., Mallimaci, F., Mendizábal, N., Neiman, G., Quaranta, G. y Soneira, A. (2017). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Verd, J. M. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas. Síntesis.
Von Wright, G. H. (1980). Explicación y comprensión (L. Vega, trad.). Alianza Universidad.
Wilber, K. (1994). Los tres ojos del conocimiento: la búsqueda de un nuevo paradigma (D. González, trad.). Kairós.
Wilber, K. (2001): Una teoría de todo: una visión integral de la ciencia, la política, la empresa y la espiritualidad (D. González, trad.). Kairós.
Wilber, K. (2017). Ciencia y Religión: el matrimonio entre el alma y los sentidos (D. González, trad.). Kairós.
Wilber, K. (2019). Boomeritis: un camino hacia la liberación (D. González, trad.). Kairós.
Wilber, K. (2021). La visión integral: introducción al revolucionario enfoque sobre la vida, Dios y el universo (D. González, trad.). Kairós.
Winch, P. (1972). Ciencia social y filosofía. Amorrortu.
Wittgenstein, L. (1975). Tractatus lógico-philosophicus (I. Reguera y J. Muñoz, trads.). Alianza.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista científica en ciencias sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.