Digital maturity of Micro, Small and Medium enterprises in the tourism sector in Encarnación-Paraguay, 2022
DOI:
https://doi.org/10.53732/rccsociales/e701101Keywords:
Tourism, digitization, communication technology, culture of work, enterprises, ParaguayAbstract
The COVID-19 pandemic severely affected the tourism sector of Encarnación, Paraguay, forcing Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) to look for technological solutions to survive. In 2022, an investigation was carried out to analyze its digital maturity. Using a mixed, quantitative and qualitative methodology, a questionnaire based on the IDB's Digital Checkup tool was applied and interviews were conducted with managers and employees about their digital practices. The sample included 21 tourism MSMEs from Encarnación, selected at random and stratified by type of business. The results showed that the majority of these MSMEs are one-person hotels, and almost 50% are at an initial level of digital maturity. This underlines the urgent need to implement digital tools to improve productivity. It is concluded that the low level of digital maturity of these MSMEs limits their competitiveness in the global market. Training programs, financial support, digital marketing strategies and collaborative networks are recommended to improve your situation. These findings are crucial for MSMEs, governments and organizations that support the tourism sector.
References
Alderete, M. V., Álvarez , N., y Jones, C. (2023). Estimación del nivel de digitalización de los canales de venta de empresas de Bahía Blanca, Argentina frente a la pandemia. Dialnet, 68(4), 133-163. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8980466
Brodny, J., y Tutak, M. (2022). Digitalización de las pequeñas y medianas empresas y crecimiento económico: datos para los países de la UE-27. Revista de Innovación Abierta: Tecnología, Mercado y Complejidad, 8(2). https://doi.org/10.3390/joitmc8020067
Díaz Pinzón, B. H., Rodríguez , M. T., y Espinosa Moreno, J. (2022). Niveles de madurez de la capacidad en tecnologías de información en micro, pequeñas y medianas empresas. Innovar, 32(84). https://doi.org/10.15446/innovar.v32n84.100595
Dini , M., Gligo, N., y Patiño, A. (2021). ¿Por qué digitalizar una empresa? Un estudio difundido por la Cepal da la respuesta. Opportimes. https://www.opportimes.com/por-que-digitalizar-una-empresa-un-estudio-difundido-por-la-cepal-da-la-respuesta/?amp=1
Dirección de Estudios Económicos. Reporte 2T-2022: Mercado Laboral en Paraguay. https://economia.gov.py/application/files/2116/7208/2705/RT_Mercado_Laboral_2T-2022.pdf
Ferrer Dávalos, R. M. (2021). Adopción e impacto de las TIC en la gestión de microempresas. Revista científica en ciencias sociales, 3(1), 49-68. https://doi.org/10.53732/rccsociales/03.01.2021.49
Gálvez Albarracín, E., Riascos Erazo, S., y Contreras Palacios, F. (2014). Influencia de las tecnologías de la información y comunicación en el rendimiento de las micro, pequeñas y medianas empresas colombianas. Estudios Gerenciales, 30(133), 355-364. http://ref.scielo.org/xy2mf4
Gatautis, R., Medziausiene, A., Tarute, A., & Vaiciukynaite, E. (2015). Towards ict impact framework: private and public sectors perspective. Journal of Economics, Business and Management, 3(4), 465-469. https://doi.org/10.7763/JOEBM.2015.V3.229
García Pérez de Lema, D., Aragón Sánchez, A., y Calvo Flores Segura, A. (2018). Informe de la PYME 2018 Digitalización y responsabilidad social en la PYME. http://faedpyme.upct.es/sites/default/files/article/95/informepyme2018murcia.pdf
Hurtado Yugcha, J. D., Gamboa Salinas, J. M., y Mancheno Saá, M. J. (2023). Competencias gerenciales y transición digital para mipymes Zona 3-Ecuador. Revista Venezolana de Gerencia, 28(101), 297-315. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890852
Jomes, C., Alderete, M., y Motta, J. (2013). Adopción del comercio electrónico en Micro, Pequeñas y Medianas empresas comerciales y de servicios de Córdoba, Argentina. Revista Cuadernos de Administración, 29(50), 154-175. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452013000200006&lang=es
López, M. y Londoño, C. (2019). Lineamientos para la construcción de un Plan de Transformación Digital en la Cooperativa Coomeva. [Tesis de Maestría, Universidad del Valle]. Biblioteca digital Universdad del Valle. https://hdl.handle.net/10893/16534
Maliqueo Pérez, C., González Candia, J., Mardones Espinosa, R., y Ardiles Briones, M. (2021). People management and barriers to innovation in digital transformation. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 510-535. https://www.redalyc.org/journal/290/29069612003/html/
Martínez, J., Romo, L., y Riascos, S. (2024). Avances en la transformación digital de las MiPymes impulsadas por la pandemia COVID-19. Journal of Technology Management & Innovation, 19(1), 52-65. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242024000100052
Morales Rubiano, M. E., Ortiz Riaga, C., Duque Orozco, Y. V., y Plata Pacheco, P. A. (2015). Estrategias para fortalecer capacidades dinámicas de innovación: una visión desde las micro y pequeñas empresas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 27(53). https://doaj.org/article/0e07ffd5583e4b07904f7a5d4901f288
Organización Mundial del Turismo (OMT). (2022). Turismo haciendo negocios invirtiendo en Paraguay. ONU Turismo. https://acortar.link/IIgNHL
Riveros Montiel, T., y Olmedo, S. L. (2022). Prácticas digitales en la gestión de emprendedores del sector turismo en Paraguay. Revista de Turismo e Identidad, 3(1), 15-47. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/turismoeindentidad/article/view/5980
Sutty Segovia, H., y Kwan Chung, C. (2021). Adopción del e-commerce en el sector hotelero: análisis de los sitios web de los hoteles localizados en la zona cosmopolitan de Asunción – Paraguay. Año 2019. Población y desarrollo, 27(53), 79-87. https://revistascientificas.una.py/index.php/RE/article/view/2127
Zubillaga Rego, A. J., Aramburu Goya, N., Ochoa, O. L., Klaus, N., y Peletier Espiga, C. (2019). Madurez digital de la PYME vasca. Instituto Vasco de Competitividad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=740274