Analysis of the websites of Paraguayan tourist inns through the eMICA model
Keywords:
Paraguay, Tourist industry, Service industries, Hotel industry, Electronic commerce, internetAbstract
The objective of the research is to analyze the websites of Paraguayan tourist inns through the extended model of internet commerce adoption (eMICA). The work was based on a quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and exploratory approach. A population of 72 inns in 12 cities (Altos, Arroyos y Esteros, Atyrá, Caacupé, Piribebuy, San Bernardino, Itacurubí de la Cordillera, Loma Grande, Tobatí, Valenzuela, Eusebio Ayala and Santa Elena) was identified on the website of the National Secretariat of Tourism (SENATUR) in August 2019. A sample of 38 establishments was taken for the analysis for having met the minimum requirement (owning a website and / or fanpage on Facebook and not being in a state of definitive cessation) and 34 discarded for not achieving the minimum requirements. The instrument used was a checklist of 25 attributes distributed in 3 stages and 6 levels. The most relevant results were: 92% had chat, 95% offered georeferencing and 97% exhibited their marketing through social networks.
References
Arzuaga, G. (1996). Negocios en Internet. Buenos Aires, Argentina: Solaris.
Brida, J., Monterubbianesi, P., y Zapata-Aguirre, S. (2011). Impactos del turismo sobre el crecimiento económico y el desarrollo. El caso de los principales destinos turísticos de Colombia. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural - PASOS, 9(2), 291-303. doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.026
Burgess, L., Parrish, B., & Alcock, C. (2011). To what extent are regional tourism organisations (RTOs) in Australia leveraging the benefits of web technology for destination marketing and eCommerce?. Electronic Commerce Research, 11(3), 341-355.
Cerpa, N., Ruiz-Tagle, A., Cabrera, C., Hadweh, P., y Vergara, F. (2007). Evaluación del Nivel de Adopción de Internet en las Universidades. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 15(3), 270-282.
Cooper, J., & Burgess, L. (2000). A model of internet commerce adoption (MICA). In Electronic commerce: Opportunity and challenges (pp. 189-201). Hershey, Pensilvania:IGI Global.
Daries-Ramon, N., Cristobal-Fransi, E., Martín-Fuentes, E., y Mariné-Roig, E. (2016). Adopción del Comercio Electrónico en el Turismo de Nieve y de Montaña: Análisis de la Presencia Web de las Estaciones del Esquí a través del Modelo eMICA. Cuadernos de Turismo, 37, 113-134.
Doolin, B., Burgess, L., Cooper, J., & Alcock, C. (2001). Internet Commerce Adoption by New Zealand and Australian Regional Tourism Organisations: A Comparative Study Using eMICA. Proceedings ECECR-4. Dallas, Texas.
Dubarry, R. (2004). Tourism and economic growth: The case of Mauritius. Tourism Economics, 10(4), 389-401. doi.org/10.5367/0000000042430962
Kim, H., Chen, M., & Jan, S. (2006). Tourism expansion and economic development: The case of Taiwan. Tourism Management, 27(5), 925-933. doi.org/10.1016/j.tourman.2005.05.011
Kwan, C., y García, R. (2014). Factores Críticos de Éxitos en busca de la Ventaja Competitiva dentro del Comercio Electrónico: Un Estudio Empírico en las Empresas Paraguayas. Journal of Information Systems and Technology Management, 11(1), 33-52. doi: 10.4301/S1807-17752014000100003
Lin, D., Zhou, Z., & Guo, X. (2009). A Study of the Website Performance of Travel Agencies Based on the EMICA Model. Journal Service Science & Management, 3(3), 181-185. doi: 10.4236/jssm.2009.23021
Majó, J. (2002). Internet en la Informacion Turistica. IV Congreso “Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones”. TuriTec. (pp. 307-409)
PosadasTurísticas. (s.f.). Posadas Turísticas de Paraguay. Recuperado de http://www.posadasturisticas.gov.py/posadas/
Posadas crecen gracias a pagos con tarjetas. (11 de abril de 2018). ABC Color. Recuperado de http://www.abc.com.py/nacionales/posadas-turisticas-crecen-en-volumen-de-clientes-mediante-pagos-con-tarjetas-1692174.html
Presentan opciones de turismo interno en "Plan Verano 2019". (27 de diciembre de 2018). La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.py/negocios/2018/12/27/presentan-opciones-de-turismo-interno-en-plan-verano-2019/
Ruiz, R., y Corredor, A. (2018). Análisis de la calidad web en el sector del aceite de oliva ecológico. Un análisis eMICA. Revista de Administración y Dirección de empresas, 2, 46-56.
Sepúlveda, D., Sepúlveda, D., y Figueroa, E. (2015). Generalización del modelo eMICA para medir el grado de implementación del comercio electrónico en el sector agroindustrial mexicano. ECORFAN Matemáticas Aplicadas - Handbook T-1 (pp. 10-21). Texcoco, México: Universidad Autónoma Chapingo.
Slusarczyk , M., y Morales, N. (2016). Análisis de las estrategias empresariales y de las TIC. 3C Empresa, 25(5), 29-46. doi.org/10.17993/3cemp.2016.050125.29-46
Sutty, H., y Cruz, F. (2018). Luque: potencialidades y perspectivas para el desarrollo del turismo cultural. ACADEMO, 5(1), 3-12.
Zhou, K., & Jia, X. (2018). Research on the Website Construction of Shanghai. A-Level Tourist Attractions Based on eMICA Model. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR). 181. doi.org/10.2991/icsshe-18.2018.142